Svar: Hun vil bare ikke sove
26. januar 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Ingrids mor
Gennemsnitlig vil de fleste børn på 2½ år have behov for at sove 12½-13 time i døgnet og hører Ingrid til de børn som 'trækker gennemsnittet lidt ned' så skal du måske regne med ca 12 timers søvn i døgnet.
Det betyder at hun vil have behov for at sove ca 10 timer om natten, hvis hun sover ca 2 timer i løbet af dagen. Det er her vigtigt at hendes dagslur ligger mellem 12-14, så hun ikke kommer for sent op fra lur, fordi det naturligt vil gøre at hun har sværere ved at komme i seng om aftenen.
Jeg ved at jeg tidligere har beskrevet for dig, hvordan børn med en sen søvnfase kan puttes, hvis man ønsker at ændre deres puttetidspunkt, netop ved at putte hende sent, på det tidspunkt hvor hun plejer at falde i søvn. Det handler om at hun skal have fornemmelsen af hvad det vil sige at være træt, når man går i seng og falde i søvn, når man bliver lagt der (i stedet for den rutine der ligger i at stige ud af sengen hver gang man bliver lagt i den ..).
Stille og roligt putter man så barnet tidligere og tidligere indtil man rammer det tidspunkt, hvor I gerne vil have at hun falder i søvn, hvor hendes nattesøvn skal starte. Samtidig med at man gør dette, er det så meget vigtigt at man holder fast i at dagluren ligger på det tidspunkt, hvor man ønsker hun skal sove om dagen. Ligesom man skal holde fuldstændig fast i tidspunkter for mad. Men det er samtidig meget vigtigt at man ikke lader hende sove for længe om dagen. Hvis man skønner at hun har brug for to timers middagslur, så skal hun have to timers middagslur og derfor må middagsluren også afkortes stille og roligt i takt med at nattesøvnen bliver længere.
Du fortæller at hun om dagen falder i søvn uden problemer - gør hun også det hjemme eller er det kun i institutionen, eller er der ingen forskel på hvordan hun sover de to steder? Du spørger også hvorvidt hun begynder at kunne undvære middagslur og det er i forhold til hendes alder nok lidt tidligt, men måske en middagslur på kun en time ville være mere passende for hende. Det afhænger helt at hvordan hun i øvrigt falder i søvn og sover dag og aften ...
Hvis vi siger at hun kun har behov for måske 12 timers søvn i døgnet og det der kan lade sig gøre er en to timers middagslur, så vil de være passende at hun f.eks. sover fra kl. 21 til 07 - hvad tid plejer I at stå op, hvad tid vågner hun?
Det er korrekt set, når du taler om et søvnvindue og at der kan være lang tid til næste vindue åbner sig. Man kan også tale om et søvntog og at det netop drejer sig om at springe på toget, når det kommer forbi. Hvis man kommer for sent til et tog, så må man vente på at det næste kommer - det kan her være frygteligt frustrerende, at ligge i sin seng, så kan man ligeså godt stå op og så forsøge igen, når næste tog kommer forbi - ofte måske efter ca 40 minutter. Man kan også komme fortidligt til toget, så kan man heller ikke sove og må vente til man atter føler sig træt.
Det kan altså godt hos jer dreje sig om at forsøge at finde det rette tidspunkt, at få hende puttet på.
Du skal naturligvis overveje om hun skal tilbage i tremmeseng, hvis du skønner at det gør hende mere tryg og hun bedre kan finde ro og hun synes det er dejligt, så er det fint. Men ellers synes jeg hun skal blive i sin juniorseng og så skal I gå, når I er færdige med at læse godnathistorie og færdige med at tale lidt om dagen osv. Betrygge hende i at I er der, passer på hende, er lige inde i stuen osv. men at det er sovetid for hende nu. Sig godnat og gå. Når hun så gentagende gange stiger ud af sengen og kommer ind til jer, så tager I hende i hånden, fortæller hende igen og igen at hun skal sove nu - også selvom I skal gøre det 17 gange. Hele tiden følge hende tilbage.
For mig at se, er I nået dertil nu, hvor I skal beslutte jer for at læse en historie af få minutters varighed. Hun skal ligge i sin seng imens, det er et krav for at få læst højt, der skal ikke underholdes for det er sengetid. Og når historien er læst, så skal I gå.
I skal gøre kort proces og sende tydelige signaler om at det er sengetid nu. Jeg får lidt fornemmelsen af at netop når I bliver siddende, laver noget på værelset osv. så tolker Ingrid det som underholdning eller som at der må være noget galt siden I ikke går ... hun bliver i hvert fald i tvivl om hvorvidt hun skal sove nu og det er I nødt til at sende meget tydelige signaler omkring. Altså være bestemte, konsekvente samtidig med at I naturligvis ikke skælder hende ud eller gør hende utryg.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske