Svar: Vil ikke sove uden mor - 6 mdr.
26. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lotte
Nu hvor Mille er blevet 6 måneder vil det være rigtig fint, hvis du kunne øge hendes indtag af skemad lidt, så hun tilbydes skemad 3 gange dagligt. Det er fortsat vigtigt at holde mængden, størrelsen af portionerne lidt nede, så hun har plads i maven til brystet efterfølgende, så hun ikke har behov for at søge brystet ekstra om natten.
Men det lyder også relevant at se på hendes søvn om dagen og det lyder som du skriver, som om at Mille har et godt sovehjerte i dagtimerne. Det er naturligvis fint nok med den rytme, hvis I andre også trives med det, men det gør I jo ikke og med tanke for at hun også skal starte i dagpleje og hverdagen skal fungere for alle parter, så er det rigtig fint, at hun sørger for at hun ikke sover alt for meget i dagtimerne.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med to lure dagligt - ofte vil lurene samlet vare måske 3½ time og om natten vil barnet sove ca 11 timer (stadig afbrudt af mælk).
Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud) frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, at sutte på. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10 og sover her 1½ time
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30 og sover så ca 2 timer
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden som om formiddagen, evt. lidt frugtmos, vand af kop. Det passer sikkert med at storebror og lillesøster kan hygge sig med et eftermiddagsmåltid, når han er hentet
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Igen kan hun tilbydes brødskorper eller lignende at gnaske i. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og lægges tilbage i sin egen seng igen, hvor hun sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der fortsat plads til 6 amninger i døgnet ved siden af 3 måltider skemad og stadig to lure, sammenlagt ca 3½ times søvn. Det er fint i forhold til hendes alder og behov.
Det er således fint at du ammer hende inden hun skal sove, men lige nu lyder det som om at hun er afhængig af brystet for at falde i søvn, derfor er det vigtigt at du nu arbejder på - både om dagen og om aftenen, at putte hende imens hun lige er vågen nok til at registrere hvor hun bliver lagt. Hun skal altså ikke længere falde i søvn med brystet i munden, men puttes i egen seng lige på det tidspunkt, hvor hun misser med øjnene og registrerer hvor hun ligger, der hvor du ønsker hun skal sove.
Du skal bruge samme metode i barnevognen som du gør om aftenen, stå lidt med dine hænder på hende, lulle hende til ro med dine kærtegn og beroligende ord, men ikke længere med brystet som afhængighed. I stedet kan hun få en putteklud (som måske dufter af mor) ved ansigtet. Det handler om at få brudt den søvnassociation, som lige nu lyder til at være brystet og få brystet erstattet med noget andet, hvor også far kan være med og således komme mere på banen.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske