Brev:
Fortsat uro ved spisning
26. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Fortsat uro ved spisning
Hej Helen
Tak for dit svar sidst. Julie bliver 4 mdr d. 2 feb. Vi har fortsat problemer med at hun ikke har lyst til at spise. Vi har igennem de sidste 3 uger været hos lægen, hvor hun er blevet undersøgt og kontrolvejet. Hun vejer nu 6200 g og er ca 65 cm lang. Hun har i de sidste 3 uger taget 300 g på ialt, altså 100 g om ugen.
Vi giver i samråd med lægen hende 2 ml laktulose og idag blev dosis sat op til 3 ml, da hun nogle dage indimellem ikke kommer af med afføring og græder lidt pga af det. Hun virker dog ikke mere interesseret i at spise, når hun lige er kommet af med afføring.
Vi har prøvet forskellige suttestørrelser og typer uden at det har ændret hendes spiselyst og adfærd.
Vi har med vores egen sundhedsplejerske fået det råd at skærme hende af under måltidet. Herunder har vi sidde i et mørkt værelse, så hun har kigget ind i en hvid væg eller lagt en stofble over øjnene på hende, også uden resultat.
Jeg kan ikke huske hvornår vi sidst har haft et roligt og normalt måltid med hende. Hun spiser som regel ca. 50-100 ml stille og roligt. Derefter nægter hun pure at spise og derefter er jeg nødsaget til at få hende til at sove og derved fået lidt mere i hende, det lykkedes nogle gange.
Jeg har forsøgt ikke at fokusere alt for meget på de ml hun indtager, men kan mærke at de dage hun ikke får særligt meget, at hun fra dag til dag taber sig (og andre dage tager lidt på).
Man kan sige at hun tager stille og roligt på, hvilket jo er ok, men jeg ville gerne have lidt ro og hygge på måltiderne igen. De fleste måltider tager ca. 5 kvarter, hvor jeg igen og igen prøver at tilbyde, når der er faldet ro på hende. Nogle gange spiser hun så op til sidst.
Det virker som om at hun er rigtig træt af at spise, jeg har måske også presset lidt på (jeg vil jo gerne have at hun har maven fyldt lidt inden hun skal sove). Så situationen er lige nu at når hun ligger og sover og jeg tager sutten ud af munden for at skifte den ud med flasken, så rykker hun hovedet tilbage fordi at hun ved at "nu kommer flasken". Så altså situationen er blevet værre siden jeg skrev til dig sidst!!!
Jeg har aftalt med lægen at fortsætte med 3 ml laktulose og så har hun foreslået at jeg selv lader hende melde sig til måltiderne. Hvis hun kun vil spise 50 ml, så er det sådan det er og så bøvser jeg hende af og prøver ikke mere. Vi evaluerer så om en uge, hvor hun bliver vejet igen. Som sådan et ok bud på problemet.
Lægen har ellers vurderet at hun er en glad pige i god trivlsel. Intet tegn på at hun skulle være syg.
Et eksempel på 1 dag.(kan huske forløbet fra igår aftes)
kl. 18, spiser 150 ml over 1,5 time
kl. 01, spiser 100 ml.
kl. 0530, spiser 70 ml.
kl. 0830 spiser 50 ml.
kl. 11 spiser 30 ml.
kl. 1345 spiser 130 ml - frivilligt og vågen, virker sulten.
Det var lige hvad jeg kan huske....
Jeg vil prøve at følge lægens råd med at lade hende selv melde sig og så acceptere, hvis hun kun spiser lidt.
Men kunne godt tænke mig at høre hvad du siger til det hele. Skulle du have en ekstra kanin at hive op af hatten???
Iøvrigt, så tak for tidligere svar
Med venlig hilsen
Sara