Svar: Fortsat uro ved spisning
26. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Sara
Det er rigtig godt, at du har fået lægen med på banen og det lyder også som om at lægen tager jer alvorligt, når du har fået tid til kontrolvejning osv. Det er rigtig godt, det betyder meget at have en god læge :o)
Derfor må du også vælge at følge lægens vejledning og lige nu er I nået dertil, hvor lægen skønner at I skal afvente og lade din datter melde sig selv og så se, hvor meget hun spiser. Forsøge at acceptere at en lille smule er bedre end ingenting osv. som du så fint beskriver. Det er helt okay, at forsøge denne metode i en uge og så konferere med lægen igen. Herefter må I så tage stilling til hvad der skal ske og hvor lidt din datter kan nøjes med at få. Du må tale med lægen om hvad der vil være et acceptabelt indtag og hvad du ellers skal gøre.
Man vil nogle gange vælge at indlægge mor og barn for at følge jer over flere dage, vurdere, hvor meget din datter spiser, hvordan hun spiser, hvor længe måltidet tager osv. Det sker at små børn får eller har en spisevægring og årsagerne til dette kan være mange og nogle gange finder man heller ikke nogen forklaring.
Der findes afdelinger som tager sig at spiseproblemer hos spædbørn - de findes på Glostrup, Bispebjerg og Skejby hospital og hvorvidt det er relevant for jer at komme der, skal du naturligvis tale med lægen om. Vurderingen handler naturligvis også om hvordan din datter trives med hendes minimale indtag og hvad lægerne skønner acceptabelt.
Du fortæller jo at hun tager på - selvom det er så meget som ønskeligt, så vokser hun dog og hun virker mellem måltider glad og der er ingen tegn på at hun virker syg. Så hvad er alternativet - at lægge en sonde, at give hende drop osv. Er det nødvendigt - det skal lægerne vurdere. Det er jo heller ikke uden omkostninger at gøre det.
Nogle børn har brug for meget afledning når de spiser. Derfor må du prøve at give hende flasken, når hun ligger under aktivitetsstativ, i barnevognen, på en dyne ved siden af dig eller hvad du nu kan finde ud af - ligesom du har prøvet at skærme hende, så prøv det modsatte - at lægge hende et sted, hvor hun kigger på noget, bliver underholdt imens hun spiser.
Nogle børn har svært ved at spise, når de er trætte og inden de falder i søvn og her kan det være en god idé at starte med at tilbyde flasken lige når de vågner. Altså inden hun skiftes og der hvor hun lige vågner op og måske er tørstig, så får hun flasken. Nogle børn har også rigtig svært med at få tilbudt flasken mange gange i døgnet og det gør heller ikke noget, hvis de så spiser godt de 4 gange de f.eks. spiser. Det vil sige, hvis hun nu f.eks. ville spise 150ml 4 gange dagligt (eller måske mere), så ville det jo være lykken. Det kunne være f.eks. kl 8, kl. 14, kl 20 kl 02 og så igen næste døgn kl. 8. Jeg nævner lige præcis disse tidspunkter, fordi det lyder som en mulighed i forhold til de tider du selv har nævnt ..
Og så tænker jeg også at man hos jer må overveje om ikke hun, når hun bliver 4 måneder gammel, skal have lidt skemad ved siden af flasken, så hun også på den måde får lidt ekstra næring. Ikke så meget at det tager pladsen væk fra mælken, men lidt skemad kunne måske interessere hende mere og så kunne hun stadig få sine f.eks. 4 flasker dagligt ved siden af det. Det synes jeg også du skal tale med lægen om.
Jeg vil lige nævne, at det også nogle gange hjælper at skifte flaskesut, forsøge med en anden model, en anden type, en anden facon, materiale, størrelse huller osv. Derudover hjælper det nogle gange at skifte erstatning, forsøge med et andet produkt, fordi det smager forskelligt og så kan man også nogle gange med held få lidt interesse ved at komme sukker i modermælkserstatningen. Du må gerne komme 1 tsk sukker i 100ml mælk.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre:o) Rigtig god weekend og fortsat held og lykke. Det skal nok gå alt sammen, stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske