Svar: Bange for at blive skiftet på puslebordet
26. januar 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev. Min umiddelbare tanke er om ikke din dreng har ondt.
Du skriver at han har afføring flere gange dagligt og det tyder jo ikke på forstoppelse, men det er min erfaring at mange børn netop omkring 2 års alderen godt kan have en periode, hvor de godt kan have lidt hård mave. I forbindelse med dette, skal barnet jo presse for at få afføringen ud, det kan gøre lidt ondt og samtidig kommer der så nogle gange en lille rift ved endetarmen. Den svier, det gør ondt og derfor er det pludselig ubehageligt at blive skiftet ...
Det er her også vigtigt at man giver barnet en opfattelse af at afføring er noget naturligt og noget helt okay og ikke noget ulækkert. Jeg nævner dette fordi de andre børn i dagplejen eller andre måske under skiftning siger PUHA, Aargh osv. som signalerer til jeres dreng at det her er ikke noget særlig rart.
Det er rigtig godt alt det I allerede gør, forsøger at skifte tissebleer på gulvet, beroliger ham osv. og forsøger at gøre ham fuldstændig tryg. Det kan naturligvis heller ikke afvises at han er blevetforskrækket over at blive holdt i benene - men det burde nu ikke være det, den ene gang ... Min tanke er at skiftning har gjort ondt på ham og derfor er det nu forbundet med noget ubehageligt. Jeg ser det derfor som en reel reaktion, når han har brug for kram og knus og ikke som et udtryk for at han nu tænker han kan få noget ekstra ud af situationen.
I skal naturligvis sørge for at holde hans mave igang, så den fungerer godt - så han ikke har hverken hård mave, der gør ondt eller tynd mave der svier. I skal give ham lidt salve på numsen og fortælle ham at det hjælper så det ikke længere gør ondt, at det bliver godt igen lige om lidt og så tænker jeg at I skal medinddrage ham på puslebordet - lade ham selv få lidt creme på fingrene, som han kan smøre på, lade ham selv løfte numsen op fra underlaget, så I ikke skal tage fat i hans ben.
I kan også prøve at synge en sang og på den måde aflede ham lidt og få fokus på noget andet end skiftning og netop igen få det gjort til noget hyggeligt og rart. Ligesom I også kan prøve at pjatte lidt med ham, puste ham på maven osv. men naturligvis hele tiden med respekt for ham, hvis han virkelig har ondt, så skal man jo ikke lade som om man er ligeglad ..:o)
At forsøge med potte kan I naturligvis også, men umiddelbart tænker jeg ikke at det handler om det og hvis han har ondt og forbinder det at skulle af med afføring som noget der gør ondt, så vil det ikke være godt at introducere potten lige nu. Det skal jo også helst forbindes med noget rart ...
Tilsidst vil jeg også lige sige, at hvis det handler om at han har ondt, og det også gælder tissebleer, så kunne der jo også være tale om at han har fået blærebetændelse. Det er naturligvis en mulighed, som bør undersøges.
Håber I finder ud af hvad der er galt og at I hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske