Svar: Vågen om natten og kun en lur
26. januar 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Kaye
Dejligt at høre at Aksel stortrives i vuggestuen og at I har fået et godt sted til ham :o)
Det er rigtigt at de fleste børn når de er mellem 12-18 måneder vil begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Ofte mærker man det ved at barnet bliver sværere at få til at sove formiddagslur, barnet er simpelthen ikke træt nok til at sove på det tidspunkt og på den måde giver det ligesom sig selv. Barnet kan ikke sove, må puttes senere og så er det fint med kun en lur dagligt.
Det lyder her som om at Aksel stadig har behov for sine to lure og det er rigtig fint. Det er også helt normalt, netop fordi han er begyndt i vuggestue og der sker så meget med ham, som der gør, at han lige nu har brug for det afbræk, som lurene om dagen giver ham.
Du har naturligvis ret i at når han falder sent i søvn om aftenen, så indhenter han det forsømte om dagen. Modsat virker det så også sådan, at jo mere han sover om dagen, jo længere hans dagslur er, jo kortere bliver hans nattesøvn. Derfor må man overveje om ikke han skal vækkes fra sin eftermiddagslur, så han er parat til at sove før klokken bliver 22 ...
Gennemsnitligt vil børn på Aksels alder have behov for at sove ca 2-3 timer i løbet af dagen og ca 11 timer om natten. Det er således helt naturligt at han, hvis han sover 2½-3 timer i løbet af dagen = 5½ time ialt, at han så ikke kan sove før klokken har passeret 22.
En god rytme vil derfor være at holde fast i de 2 timer om formiddagen og den ene times middagslur, som har fungeret hidtil og så stadig få ham puttet kl 19.30-20. Det må i sidste ende være det der fungerer bedst for jer alle - han skal trods alt også have noget ud af dagen, lege med de andre osv. og ikke sove tiden væk :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske