Brev:
Putning - 2 år, 1 mdr.
26. januar 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Putning - 2 år, 1 mdr.
Kære Helen
Så har vi lige brug for et godt råd igen ang putning ;o)
I lang tid faldt Bertram nærmest i søvn i mine arme mens jeg sang godnat sange for ham, hvilket har været fint. Men til sidst tog det en time til halvanden inden han sov, hvilket betød at jeg ikke havde noget aften længere og egentlig bare kunne gå i seng fordi jeg var så træt. Så i starten af december besluttede vi at han nu skulle lære at falde i søvn selv.
Jeg startede med at sidde med ham, synge nogle sange og så ligge ham over i sengen, hvor jeg fortalte ham at nu var det tid til at sove. De første par dage var selvfølgelig ikke uden protest, men ret hurtigt accepterede han det og jeg kunne gå til og fra, sidde inde i stuen og læse og kun skulle derind nogle gange hvis han kaldte på mig. Han kunne finde på mange forskellige krumspring for at få mig derind, f.eks at skulle have vand, kaste sutten ud på gulvet osv ;o), men efter ca et par uger var det helt fint for ham og han faldt i søvn selv på ca. en halv time efter at have ligget og tullet lidt rundt, snakket med sine bamser osv.
- Og det var SÅ fantastisk for mig pludselig at have fået nogle timer om aftenen til mig selv. Og det bekræftede mig endnu engang i, at så længe man selv er helt overbevist om at nu skal der ske en ændring, så er barnet også ret hurtig til at finde den nye rytme.
Nu er vi dog kommet i lidt problemer, da Bertram de sidste par uger, lige pludselig ikke længere synes det er ok. Og det skal siges at der ikke er sket nogle store ændringer på andre områder.
Han har det helt fint med at vi går ind på værelset og synger godnatsang og også at komme over i sengen. Men så snart jeg gør tegn til at rejse mig fra sengen, bliver han helt panisk, græder hjerteskærende og råber på at jeg skal komme hen til ham. Det er ikke engang nok at jeg står inde i værelset og f.eks ligger tøj på plads, så han kan se og høre mig. Han vil have at jeg skal stå helt henne ved ham så han kan holde mig i hånden.
I starten tænkte jeg at det nok var lidt en form for magtkamp, for at se hvor meget han kunne få mig til, men efterhånden er jeg blevet i tvivl om det i virkeligheden gør mere skade end gavn at skulle have ham til at falde i søvn selv lige nu. Om det måske gør at han om dagen så bliver endnu mere morsyg og slet ikke kan holde ud at jeg går nogen steder.
Den måde han græder på er slet ikke som den måde han kan græde/skælde ud på i løbet af dagen, hvis han ikke lige får det som han gerne vil. Når jeg ser hvor ked af det og panisk han bliver når jeg går væk fra ham, skriger alt inde i mig på at det er forkert. Jeg kan slet slet slet ikke holde ud at han skal blive så ked af det og slet ikke lige inden han skal sove. Men samtidig kan jeg næsten heller ikke holde ud at tænke på, at jeg igen skal bruge så lang tid på at få ham til at falde i søvn at jeg nærmest falder i søvn op af tremmesengen og ikke har lidt tid til mig selv eller sammen med min mand inden vi skal i seng.
Vi har lige her til aften snakket om, om det måske er tid til at Bertram får en junior seng, så han ikke har følelsen af at blive lukket inde og væk fra mig. Men jeg ved ikke om det ville hjælpe, eller om han bare lige nu har enormt meget brug for tryghed og det bedste jeg kan gore er at sidde ved ham.
Kan du komme med et godt råd til hvordan jeg kan være tro mod følelsen af at jeg ikke vil lade mit grædende barn være alene, men samtidig ikke må glemme mig selv?
Ser frem til at høre fra dig.
De bedste hilsner
Camilla