Svar: Putning - 2 år, 1 mdr.
26. januar 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Camilla
Det er meget normalt at børn i 2 års alderen vægrer sig mod at skulle sove og virker bange og utrygge. Børn har forskelle faser i deres udvikling, hvor de er bange for forskellige ting. Små børn, dvs børn under 2 år, vil ofte være bange for fremmede, være bange for højder, høje lyde, ting som pludselig dukker op og børn i 2-3 års alderen vil ofte være bange for mørke og bange for små dyr.
Omkring 4-5 års alderen er mange børn bange for "onde og skrappe" mennesker. De er f.eks. bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, og begynder også at blive bange for at blive kidnappet osv.
At jeres dreng lige nu vægrer sig mod at skulle falde i søvn alene, kan altså sagtens hænge sammen med at han nu har en alder, hvor han naturligt bliver bange for forskellige ting. Her hjælper det ofte at give barnet en lyskæde, en natlampe eller lignende på værelset, ligesom det også hjælper at lade døren indtil værelset stå åben, så han kan høre jer, se lyset fra de andre rum, fornemme og mærke at I stadig er der.
Og så kan det faktisk også ofte hjælpe at man netop i 2-3 års alderen giver barnet en seng uden tremmer. Netop fordi barnet så føler trygheden ved at kunne komme ud af sin seng og søge forældrene, når det har behov. For nogle børn er visheden om netop det nok til at de falder roligt i søvn, hos andre betyder det at barnet stiger ud af sin seng igen og igen og søger forældrene og her må man så stille og roligt tage barnet i hånden og føre ham tilbage til sengen, betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove, at man er der og passer på ham, men det er sengetid nu.
En åben seng giver også mulighed for at man kan sætte sig hos barnet. Du kan sidde på sengekanten og læse godnathistorie, du kan give ham fysisk kontakt, holde ham i hånden, nusse hans tæer osv. imens han ligger i sin seng og netop det har han brug for i øjeblikket. Du har således mulighed for at give ham nærheden på en anden måde og havner ikke i situationen, hvor du "næsten sidder og sover op af tremmerne ..." :o)
Så ja, lige nu har han enormt meget brug for at du er der for ham, sidder der, betrygger ham i at han roligt kan lægge sig til at sove og en juniorseng lyder til at være en god idé. Der er heller ingen problemer i at du og far skiftes til at være der og til at gå lidt frem og tilbage, så det ikke kun hænger på den ene af jer :o) og når han først er gjort tryg og rolig, så er det fint at I går.
Tilsidst vil jeg lige nævne at I naturligvis også skal se på hvor meget han sover om dagen, hvor sent han står op af sin middagslur og hvortidligt i putter ham. Det er naturligvis vigtigt at han er træt og putteklar, når I forsøger at få ham til at sove - ingen kan sove på kommando :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske