Svar: Hvordan får vi tvillingerne til at sove længere?
27. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Nu hvor dine drenge er 7 måneder gamle, så lyder det helt fint med 4 og nogle gange 5 flasker dagligt. Ofte vil det være godt at bibeholde flaske tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og i 8-9 måneders alderen vil man normalt skære yderligere ned, så barnet får flaske tidlig morgen, aften og sen aften.
Det er altså flaskerne i løbet af dagen der først forsvinder og man bibeholder flaskerne tidlig morgen, aften og sen aften for at både at sikre mælkebehovet og samtidig give plads til den anden og også vigtige mad.
Nogle gange vil barnet springe den tidlige morgenflaske over og i stedet starte dagen med havregrød og det er også rigtig fint. Det vil så normalt være sådan, at barnet får mme af kop til sin grød og også vil have behov for flaske inden formiddagslur. Efter en lang nat uden mælk, vil barnet normalt være tørstig om morgenen.
Du spørger hvordan I kan ændre på at jeres drenge vågner kl 05 om morgenen. Det kan man gøre ved at ændre lidt på rytmen hele dagen igennem. Det er altså ikke kun nok at putte dem senere om aftenen, de skal puttes lidt senere dagen igennem. Samtidig skal man så se på, hvor meget de sover i løbet af dagen. Det er klart at jo mere de sover i dagtimerne, jo kortere vil deres nattesøvn blive.
Jeres drenge sover dog i øjeblikket en rigtig god og lang nattesøvn, hvis de sover fra kl. ca 19.15-19.30 og til næste morgen kl. 05 ... det er meget fint for deres alder og naturligt at de vågner og synes der skal ske noget, når klokken er 5 ..:o) Man flytter det hele med ca 15 minutter dag for dag, således at hvis de lige nu puttes til f.eks. formiddagslur kl. 8.30, så puttes de i morgen til lur kl. 8.45, næste dag kl. 9 osv.
På samme måde flytter du tiderne hele dagen igennem, så de tilsidst sover på de tidspunkter, hvor du synes dagen hænger bedst sammen og således tilsidst måske først puttes kl. 20 og derfor vågner kl. 06 i stedet for kl. 05 ...
Et forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og prøve om han kan sove lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 1 times tid. Kan få flaske hvis de ikke har fået tidlig morgen, men ellers behøver de ikke flasken her.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 med en flaske mme og sover her måske 2 timer.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Sover ikke længere powernap
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og få mere og mere mad som tager udgangspunkt i jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, kartoffelbåde, kogte grøntsager osv i hånden at tygge på, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk. Flasken her kan gives inden I går i seng.
I øjeblikket er det altså relevant at tilbyde flaske inden middagslur og flaske igen inden børnene puttes til nat. I 8-9 måneders alderen er det relevant at tilbyde flaske inden de puttes til natten men ikke længere inden lurene om dagen.
Håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske