Svar: Banke hovedet ind i væggen
27. januar 2009
Alder:
22 mdr.
Kære mor
Når børn i din drengs alder banker hovedet i gulvet, ind i væggen eller ind i jer, så er det normalt et udtryk for en frustration, hvor han mangler ord. Det opstår, præcis som du skriver, især i situationer, hvor han ikke får sin vilje, hvor I som forældre er nødt til at sige nej.
Det er helt naturligt at han reagerer fysisk, nogle børn banker hovedet ind i ting, andre slår, nogen sparker og atter andre bider.. Jeres opgave er naturligvis at sikre at han ikke kan komme til skade - I er derfor nødt til at forhindre at han hamrer hovedet i gulvet eller ind i væggen og derfor må I prøve at holde ham når det sker.
Hvis han banker hovedet ind i jer, så må I prøve at holde ham, så han ikke kan komme til det. Naturligvis fortælle ham at det gør ondt på jer, at han ikke må gøre det og samtidig også holde ham og vise ham at det er okay at han bliver frustreret. ...
...
Er I hjemme, hvor I kan sidde ned, så prøv når han bliver så gal og frustreret at han gør sådan, at sætte dig med ham, hvor han sidder med ryggen mod din mave. Så kan du holde rundt om ham. Du kan også forsøge at lægge ham i din favn, ligesom en lille baby og lade ham så falde til ro i din favn.
Han må naturligvis ikke blive bange eller føle sig klemt eller fastholdt på en måde, hvor han føler angst. Det handler om at få ham beroliget og lade ham mærke at du er der og passer på ham, selvom du stopper det han er i gang med, så er du der stadig for ham - kan du følge mig?
Og så skal du prøve at tale til ham berolige ham, sætte ord på "Sååå, du bliver bare så sur lige nu, sååå" så han mærker, hører og fornemmer at du godt forstår det, men at du sagtens kan klare det, at det er okay.
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske