Svar: Jern og mme
27. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Dorte
Det er korrekt at du godt kan bibeholde Nan 1 til din datter, hvis hun er glad for denne. Du kan dog også sagtens skifte til Nan 2 som er en fuldgyldig erstatning og som indeholder lidt mere jern - så behøver du ikke bekymre dig om hvorvidt hun får nok :o) Da din datter generelt ikke drikker særlig meget modermælkserstatning (i løbet af dagen), så tænker jeg, at det for jer kunne være udmærket at skifte til Nan 2, fordi hun derigennem får lidt ekstra vitaminer, mineraler og altså også jern.
Hvis din datter ikke bliver tilbudt rigtig mad (grød/mos) før til frokost, men kun får lidt kiks eller frugt, så synes jeg det er for lidt at starte dagen med en flaske mælk. Jeg er helt enig med dig i at mælk i 7 måneders alderen fortsat er vigtigt, men hun har også brug for at få lidt grød om morgenen, og gerne havregrød som lægger en god bund for dagens aktiviteter.
Du kan derfor vælge om du skal bibeholde bare en ½ flaske mme tidlig morgen og så stadig give havregrød inden hun bliver afleveret eller om du vil starte dagen med havregrød og så lade pædagogerne i vuggestuen give hende en flaske mme at sove på inden hun puttes til formiddagslur.
Derudover tænker jeg at hun faktisk vil have glæde af at få en flaske sen aften, altså at hun skal have flaske aften, sen aften og så tidlig morgen/formiddag. Faktisk mener jeg at de fleste børn i 7 måneders alderen fortsat vil have det bedst med at få ca 4 flasker dagligt og først i 8-9 måneders alderen skæres ned til 3. Men hvis hun drikker 200ml af gangen og du så samtidig giver hende mme i grød og mos, så hun på den måde får lidt ekstra, så kan det godt være fint med 3 flasker dagligt allerede nu - 2 mener jeg dog er for lidt ...
En plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 05: Evt. flaske med mme, evt. ½ dosis for at give plads til morgengrøden
Morgen 7: Havregrød, lavet med mme og mme af kop
Afleveres i vuggestuen
Formiddag 9: Frugt, boller, kiks, hvad vuggestuen nu serverer, vand af kop.
Puttes til formiddagslur. Hvis hun ikke har fået flaske om morgenen, så har hun behov for at få den her.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger osv. at gnaske i, vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 14: Mellemmåltid i vuggestuen, her gerne flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden osv. Mange børn har også stadig behov for flaske om eftermiddagen.
Sen eftermiddag 16-17: Har måske igen behov for lidt brød eller lignende, som før aftensmad. Der går lang tid imellem kl. 14 til aftensmad kl. 18, hvis ikke hun får andet end lidt frugt og ikke får flaske osv.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes mere og mere familiemad, mad i hånden, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske