Svar: Modermælkserstatning og allergi - 4 mdr.
27. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Dejligt at høre at det hjalp jer at finde en Pigeon flaske :o)
Det er forvirrende, når man I Danmark siger et og i andre lande noget andet. Jeg kan godt forstå at du har svært ved at finde ud af, hvad du så skal forholde dig til.
Omkring allergi så skriver den danske sundhedsstyrelse:
"Undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder. Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første 5-7 leveår".
De skriver endvidere:
"I de fleste af de undersøgelser, der har vist effekt af allergiforebyggende diæt til allergidisponerede spædbørn, har man tilrådet diæt i de første 6 levemåneder. Der er imidlertid ingen dokumentation for, at diæt i 6 måneder eller længere er bedre end 4 måneder. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde såkaldt 'højallergene' fødeemner som fx æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, nødder og jordbær. Men nogle af disse frugter kan på grund af saftens syre virke lokalirriterende. Det foreslås, at disse fødeemner introduceres et ad gangen i små mængder, når barnet er kommet godt i gang med overgangskosten"...
.... "Efter 4-måneders-alderen kan – og bør – allergidisponerede spædbørn ernæres som andre børn uden specielle kostrestriktioner. Efter 4-måneders-alderen kan
der således gives almindelig komælksbaseret modermælkserstatning."
Ovenstående er alt sammen citat fra bogen 'Anbefalinger for spædbarnets ernæring', sst. 2005.
Ud fra dette så tænker jeg at der ikke er grund til at du bibeholder speciel erstatning til din datter, når hun nu er fyldt fire måneder. Jeg vil dog anbefale dig at købe Nan H.A. fra Nestle, fordi den har en delvist forebyggende effekt i forhold til allergi, idet den har delvst hydrolycerede proteiner. Det har samtidig den sidegevinst, at den hjælper på træge maver og derfor netop anbefales til børn med tendens til lidt forstoppelse. På den måde kan du altså 'slå to fluer med et smæk' ved at skifte til Nan. H.A.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske