Svar: Dagsrytme - 8 mdr.
27. januar 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Dine tvillinger er to dejlige børn, som netop omkring maden skal have lidt mere tid. Derfor er det rigtig godt, at du går stille og roligt til værks og prøver dig lidt frem.
Hvor mange flasker de har behov for, afhænger helt af hvor meget de indtager af hver flaske. Et godt bud på mælkebehov i denne alder er ca 600ml af flaske. Det betyder, at hvis de kan drikke 200ml af gangen, så er det fint med 3 flasker dagligt, ellers har de måske behov for fire ...
Ved siden af deres flasker, skal de så have vand af kop sammen med deres skemad og så skal der også bruges lidt mælk i maden.
Det vil normalt være sådan at barnet får flaske tidlig morgen, aften og sen aften og således ikke længere får flaske midt nat - præcis som du faktisk beskriver, så her er børnene helt alderssvarende. Og så kan det som sagt godt være at dine børn har behov for en flaske mere i løbet af dagen og det er okay, lidt endnu.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Grød, vand eller mme af kop.
Formiddag: frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på - det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Hvis de har fået flaske tidlig morgen, så kan flasken inden formiddagsluren springes over. Det vil være det normale. Har de ikke fået flaske tidlig morgen, så vil flaske her være en god idé. Hold dog mængden af mælk lidt nede, så de stadig har plads i maven og lyst til frokost, når de vågner af lur ...
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grønsagsmos med kød eller fisk, tilbydes lidt kogte grøntsager, kartoffelbåde eller lignende at gnaske i, evt. forsøge med lidt godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle eller lignende. Ristede rugbrødsbjælker i hånden, så de vender sig til smagen af rugbrød og øver sig i at opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur med flaske ca 13.30
Eftermiddag 16: Grød med frugtmos, frisk frugt i hånden, ligesom om formiddagen, evt. prøve med små stykke blød bolle med lidt smør.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. De må gerne få boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, farsbrød, indmaden af en frikadelle osv. Retter med hakket kød er godt og netop ris og godt kogt pasta er godt til at give lidt struktur og lære dem at tygge lidt mere. Start stille og roligt ud. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover til tidlig morgen
Så tilbuddet om flaske vil altså normalt ligge tidlig morgen, aften og sen aften og så kan de som sagt have behov for en enkelt flaske mere inden middagslur. Se på deres samlede indtag, prøv at skrue ned for mælkeindtaget i løbet af dagen, netop fordi det også kan motivere dem til at spise mere rigtig mad og motivere til at tygge lidt mere. Det er vigtigt netop med den alder de har, at tilbyde dem variation og udnytte deres lyst til at putte i munden. Når de bliver 9-10 måneder gamle, så åbner de ikke længere munden, smager ikke automatisk på maden, så jo mere forskelligt I kan få i dem nu, jo bedre er det.
Så gør det ikke noget at maden stadig må moses lidt og de skal have tid til at vende sig lidt mere til tyggemad. Men masser af smag og variation er vigtigt og altså gerne familiemad, men så tilberedt på en måde, hvor de kan være med.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske