Svar: Vågner meget tidligt - 18 mdr.
28. januar 2009
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil når de er 18 måneder gamle have behov for ca 13 timers søvn i døgnet. Det svarer ofte til at barnet sover 11 timer om natten og 1½-2 timer om dagen. At det er et gennemsnit betyder naturligvis at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere og at jeres drengs samlede søvnbehov ligger på knap 11 timer kan være helt okay - selvom det er i den lave ende :o)
Er han sulten når han vågner tidligt om morgenen? I givet fald kunne I forsøge at sætte lidt vand (drypfri kop) og en tallerken med lidt kiks, brød, frugt eller lignende frem til ham, som han selv kan tage når han vågner. Det kan strække tidelig lidt, så han ikke kalder på jer for at få vand eller mad og så I på den måde kan få lov til at sove en lille smule længere. Måske vil han også selv falde lidt til ro igen, når han har fået lidt i maven.
Man kan naturligvis diskutere om I har en dreng, som har en tidlig søvnfase, altså en dreng som vågner tidligt, fordi hele hans cyklus, hans indre ur - det der også hedder den cirkadiske rytme er indstillet sådan. Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. føler ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer.
Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokost, hvad tid vi står op, sover middagslur, puttes osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Det kan godt tænkes at jeres dreng hører til det man kalder for Lærkerne. Det vil sige de børn, der vågner tidligt, hvor morgenen er den bedste tid. Her er de friske og i vigør, her er de aktive og har lyst til dagen og det er vigtigt at komme igang. Dette i modsætning til det man kalder for Ugler, som har deres bedste tid om aftenen. Hos børn kaldes det ugler og lærker, hos voksne ofte A og B mennesker :o)
Han har det fint med at komme i seng og overgive sig til søvnen om aftenen, om morgenen kl. 05 er han vågen og i vigør - altså i og for sig helt okay og helt normalt, men svært fordi I forældre ikke har det sådan...
Når et barn har en tidlig søvnfase og man ønsker at ændre på dette, så er der flere ting som spiller ind. Mange forældre forsøger at putte barnet senere om aftenen i håb om at barnet sover længere om morgenen, præcis som I også har gjort, men at flytte tidspunktet for sengetid enkelte aftener vil ofte ikke være nok til at ændre på hans biologiske ur. Det er også derfor man ofte vil se at barnet bliver ved med at vågne tidligt, selvom barnet kommer senere og senere i seng... Hele dagen kræver således små ændringer, for at det på sigt vil kunne mærkes om morgenen.
I skal derfor medtænke, hvor meget morgenmad I normalt servere, når han vågner tidlig morgen. Hvis han er tørstig eller lidt sulten, skal han naturligvis have lidt (f.eks. stående ved sengen), men det er vigtigt at den rigtige morgenmad serveres på det tidspunkt, hvor I ønsker dagen skal starte. Altså så hans biologiske ud stille og roligt indstiller sig på morgenmad kl. 6-7 og ikke tidligere ...
I skal også se op, hvad tid han sover til middag og hvor sent han står op, det kan nogle gange hjælpe at flytte middagsluren lidt måske bare ½ time længere mod eftermiddagen og på den måde så også få flyttet puttetidspunktet om aftenen lidt, så den nattensøvn han får kommer til at ligge mellem 20-20.30 og 06 i stedet for at han puttes allerede kl. 19-19.30.
På den måde kan man altså flytte hele rytmen en lille smule. og det er her naturligvis vigtigt lige at nævne at middagsluren naturligvis ikke må forlænges, men fortsat skal holdes på ca 1½ time :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske