Svar: Hård afføring - 7 mdr.
28. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Det er naturligvis vigtigt at din dreng får væske nok, da det godt kunne lyde som om at lidt af problemet ligger her. Men jeg tænker så også at du måske netop, som du selv er inde på, skulle prøve at bruge mme i grød og mos og så give din dreng mere vand at drikke. Som det er lige nu, prøver du med vand, men han drikker mest mme og netop vand er vigtigt til maven.
Det kunne også tænkes, at han ville begynde at drikke lidt større mængder af flasken, hvis han ikke fik mælk hele tiden :o) - jeg ved godt det er svært .. Men det kunne være rigtig godt, hvis han kunne få lidt færre flasker med mere mælk i hver :o)
Derudover vil det være rigtig fint, hvis du kunne begynde at variere hans indtag lidt mere og tilbyde ham små mellemmåltider i form af f.eks. frugt. Netop frugt har godt indvirkning på maven og så kunne han få grød to gange dagligt, grøntsagsmos to gange dagligt og frugt ind imellem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (laktulose), frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, kiwi, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og gerne med sauce fra vores mad. Udgangspunktet bliver mere og mere den mad I spiser, det kan være f.eks. ris med lidt sovs og lidt laks, indmaden af en frikadelle moset i grøntsagsmosen og det er vigtigt at I varierer hans indtag af netop grøntsager både til frokost og om aftenen. Tilbydes igen noget i hånden, det kan være kartoffelbåde, kogte blomkål eller broccolihoveder, brødskorper osv. Vand af kop.
Evt lidt frugtmos til dessert (med laktulose), vand af kop.
Puttes til natten med en flaske kl. ca 20.30
Sen aften 23-24: Flaske i søvne
Det er som sagt vigtigt at han tilbydes flere grøntsager, da det er med til at holde maven igang. Prøv at variere og ikke kun lave kartoffelmos med grøntsager i - prøv f.eks. gerne med rodfrugtsmos eller giv til frokost f.eks. mos fra glas. Han skal have både kød og fisk nu og mere i hånden og udgangspunkt i det I andre spiser.
Du skriver at I giver laktulose i flasken, det kan være lidt problematisk at gøre dette, da du jo ikke er sikker på at han spiser flasken op. Du kan således ikke vide, om han har fået den mængde laktulose du egentlig giver ham eller om det meste stadig ligger tilbage i flasken ... Derfor er det en god idé at give laktulosen f.eks. sammen med lidt frugtmos - begge dele er meget sødt og vil måske derfor glide fint ned sammen :o)
Derudover tænker jeg også at laktulose med fordel ofte kan gives over to gange dagligt og han må få 1ml pr kg han vejer. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 7 kg, så kan han få 3½ ml formiddag og 3½ ml aften.
Du skriver også at du tidligere har haft held med at give grøn allomin, du kan naturligvis også gå tilbage til dette eller du kan forsøge med Nan H.A. for at se om det skulle have en effekt.
Håber dette hjælper dig videre og med hensyn til kun at sove en lur dagligt, så er de fleste børn mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med dette :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske