Svar: Morsyg søn på 10 mdr.
28. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Sophie
Sebastian er lige nu i det der hedder separationsfasen, det betyder at han øver lidt mere selvstændighed, han øver lidt mere at bevæge sig ud i verden på egen hånd, - han er måske begyndt at kravle - og han øver sig på den måde I at bevæge sig mere og mere væk fra jer.
Samtidig er han startet i vuggestue og er således nødt til at være uden jer, uden mor, i løbet af dagen. Det går tilsyneladende rigtig fint og han er glad for at være der, men det påvirker ham, hans lyst til at spise og lyst til at lege osv. Det er en naturlig stor stessfaktor at skulle væk hjemmefra og være i vuggestue i flere timer, det tager tid at vende sig til.
Tænk på hvordan det er, når I starter på en ny arbejdsplads, I kender ikke noget, ved ikke hvor tingene er, kender ikke reglerne og rutinerne - det tager tid at lære det hele at kende, finde ud af jargonen osv. I kan trods alt spørge jer for, I kan verbalt give udtryk for jeres usikkerhed og kan bede om hjælp og guidning, når I har behov for det. Sebastian kan ikke spørge.
Han kan heller ikke klokken og kan således ikke forholde sig til hvornår du kommer og henter ham igen. Han ved jo ikke at du f.eks. kommer kl. 15, at du er på arbejde eller hvad du nu laver. Han ved bare at du er væk og at han nu skal være der ... men hvor længe og hvad skal der ske og kommer du mon igen ...? :o)
Det tager tid at vende sig til dette, han lærer rutinerne, han lærer at du kommer når han har sovet til middag og har fået eftermiddagsmad. Han lærer de voksne at kende, han lærer at det er okay at blive trøstet af dem, når mor ikke er der, men han skal jo lige lære dem at kende først :o) Han lærer også de andre børn at kende, finder ud af at de ikke kun er farlige og larmene, men faktisk også søde og sjove. Lige nu virker de måske voldsomt på ham, han sidder der på gulvet og de største af børnene render rundt omkring ham, de mindste græder osv. Det er en helt ny verden, en helt ny uro, som han skal lære at være i.
Du skriver: "Han er normalt meget socialt. Når jeg er der, er der ingen problemer for ham at andre tage sig af ham". Det er lige sådan det er, netop i separationsfasen så øver han sig jo i at bevæge sig ud i verden - velvidende at mor er der, holder øje og tager sig af mig hvis det går galt. Han kravler af sted, kigger efter dig, skal måske lige have et knus og tankes lidt op med mor igen, så sidder han lidt på skødet hos en anden, pjatter, leger osv. men han holder øje med hvor du er, spejder efter dig, sikrer sig at du også synes det er her okay osv. Det er helt normalt for hans alder og udvikling.
Han har altså en alder, hvor han naturligt er langt mere tryghedssøgende end tidligere. Han bruger sig selv rigtig meget fysisk, han begynder at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, begynder at rejse sig ved ting, er væk fra dig i dagligdagen osv.
Det betyder at han ikke længere sidder helt så meget på skødet som tidligere, at han ikke får samme fysiske kontakt og nærhed og det er fint og normalt, han skal jo have lov til at øve sin spirende selvstændighed. Men den fysiske kontakt har han stadig brug for og netop fordi han lige nu skal vende sig til at være mere på egen hånd, så bliver han naturligt mere tryghedssøgende. Man kan sige at han ligesom skal have sit 'mordepot' fyldt op, for at turde bevæge sig ud mere selvstændigt.
Det er derfor vigtigt at du sørger for at give ham masser af fysisk kontakt, han skal krammes, kysses, kæles med, kærtegnes osv. i stor stil - både af dig når du er hjemme og af far, når han er der, I skal naturligvis begge være på banen her, I skal skiftes til at lege med ham, underholde ham, trille ture i barnevognen, bade ham, putte ham når han skal sove osv. Det er vigtigt at I deles om dette, så far kan gøre det, når mor ikke er hjemme, men naturligvis med respekt for at han måske søger mor lidt mere i øjeblikket og det skal være okay. Det er en fase, en periode I alle tre lige skal vende jer til, komme igennem.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske