Svar: Drikke
28. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Sophie
Det er naturligvis vigtigt at din dreng får væske og mad i løbet af dagen. Med den alder han har, så må man tilbyde og et eller andet sted tro på at han nok skal spise og drikke når han bliver tørstig og sulten nok. Det er bare vigtigt, at man søger for at tilbyde sunde og nærende måltider, og ikke begynder at fylde ham med sukkerholdige produkter og drikke fordi man tænker 'et eller andet skal han jo have ..'. For meget sukker er jo netop med til at fjerne appetitten og lysten til mere rigtig mad ... :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmeladen, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af forskellige rester fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer, kartoffelbåde, frikadeller (kød eller fiskedelle), kogte ærter, majs, gulerod. Rød peberfrugt eller lignende. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Hentes i vuggestue
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, ærter, majs, gulerod, avokado, tomat, agurk eller lignende. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, spiser det samme som I andre, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Retter med hakket kød er stadig ofte en fordel, men han må så vidt muligt gerne få alt. Vand eller sødmælk af kop.
Hvis han efterfølgende virker meget sulten stadig, så følg efter med en portion frugtgrød med mælk eller giv ham en godnatgrød inden sengetid.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Som du kan se indgår der i denne plan mange små måltider i løbet af dagen. Du må give ham lidt med hjemmefra, så der er forskellige valgmuligheder og han dermed kan få lidt variation og noget du ved han normalt er glad for. Hvis han har svært ved at drikke af glas, så kan han evt. drikke af en kop med to hanke på - det kan du forsøge dig med.
Du må også sige til dem i vuggestuen at de skal hjælpe ham med at drikke, da hannormalt drikke af flaske. Giv ham evt. en flaske med, så han kan få lidt vand fra den, men stille og roligt skal han jo lære at drikke rigtigt :o)
Og så må du naturligvis holde øje med hans vandladninger og lægge mærke til om han tisser som han skal :o)
Håber ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske