Brev:
Om at vaske hår
28. januar 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Om at vaske hår
Hej Helen.
Jeg søger et godt råd vedr. min søn Jakob på 2 1/2 år.
Det drejer sig om hvordan jeg undgår, at Jakob bliver ked af det når han skal have vasket håret i badet. Han kan ellers godt lide at være i bad, men er ekstremt bange for at få vand i ansigtet, og han bliver helt hysterisk og ulykkelig når vi når til hårvasken. Jeg er så ked af at ødelægge den hyggestund det ellers er, og det betyder også, at han er begyndt slet ikke at ville i bad. Det er rigtig ærgeligt synes jeg.
Jeg har prøvet at vaske håret på mange måder, f.eks. at holde en klud for hans øjne mens jeg skyller sæben ud, eller lade ham selv holde den. Men for hver gang han kommer i bad bliver han mere og mere ked af at skulle have vasket hår, og efterhånden virker han næsten helt angst for det. Jeg vil nødigt at det går hen og bliver et helt traume for ham, men det SKAL jo gøres...
Håber du har et godt råd til hvordan vi kan gøre badet og hårvasken til en lidt rarere oplevelse.
Tak!
PS. Jakob kommer i bad ca. hver 3. dag.