Svar: Om at vaske hår
28. januar 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at børn i 2 års alderen kan være bange for vand, både bange for at komme i bad og bange for at få vasket hår ...
Nu kan jeg jo ikke se din dreng, så jeg ved ikke hvor meget hår han har, men mon ikke det er begrænset trods alt ..:o) Prøv derfor i første omgang at se om I ikke kan nøjes med at skylle håret, så der ikke kommer sæbe i. Lad være med at komme for meget sæbe i badekaret og lad ham så få en lille vandkande, som han kan lege med og hælde med. Prøv at opfordre ham til at hælde lidt vand rundt omkring på sig selv og naturligvis også vand i håret. Lad være med at fokusere på, om der kommer vand over det hele eller hvor præcist og grundigt det er - bare ros ham for det han gør.
Hvis han har meget hår eller hvis håret er smurt ind i sovs eller fyldt med ½ sandkasse, så skal det naturligvis vaskes med sæbe, men de fleste gange vil en skylning måske være nok - især lige i øjeblikket, hvor det drejer sig om at gøre ham tryg ved vand. Det skal altså så vidt muligt leges ind :o)
Man kan også købe en krans til at sætte på hovedet, det mener jeg at blandt andet Matas sælger. Jeg ved ikke hvor godt det virker, men det kan forsøges - nogle børn bliver dog også bange for den og jeg tænker fortsat at det stadig er bedre at det er ham selv, som styrer det, så han er med i processen og altså stille og roligt gøres mere tryg.
Det vil også være en god idé at låne bøger om det at få vasket hår. Der er skrevet børnebøger om emnet og inde på bibliotek.dk har jeg bla fundet en bog som hedder "Rasmus får vasket hår" af Bodil Nederby. Den handler om at sidde i badekaret og hygge sig indtil mor kommer og ødelægger legen fordi håret skal vaskes og det bryder den 2-3 årige Rasmus sig ikke om ...
Fortsat held og lykke med det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske