Svar: Ny madplan - 7 mdr.
28. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
En plan for dagen til et 7 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 8: Havregrød lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand eller mme af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden. tilbydes også gerne kogte grøntager som kartoffelbåde, kogte blomkål eller broccolihoveder eller lignende, ligesom du også kan forsøge med små bidder af indmaden af en frikadelle, lidt ris med lidt sovs osv. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand eller mme af kop. De fleste børn har også stadig behov for en flaske her og 50-100ml er rigtig fint, det tæller også med, men lidt mme af kop er også okay. Du kan også bruge mme i grøden, for på den måde at få lidt ekstra mme i hende :o)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad, det vil sige lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle eller lidt laks moset i grøntsagerne, kogte grøntsager i hånden at gnaske lidt på selv osv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme/vælling kl. 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Mælken er fortsat vigtig og jeg synes det er værd at prioritere hendes mælkeindtag stadig. Hun er ikke så gammel, så hun skal stadig have meget mælk. Det kan nogle gange være nødvendigt at holde mængde af skemad lidt nede, netop for at give plads til mere mælk i maven. Det kan således være bedre at give hende f.eks. 1 dl grøntsagsmos til frokost og følge efter med 100ml mælk fremfor at give hende 1½-2 dl. grøntsagsmos og hun så afviser flasken efterfølgende. Men hvis hun allerede kun spiser en lille dl og alligevel afviser flaske, så må I naturligvis prøve at give ekstra mælk via maden og netop udnytte at hun sen aften og tidlig morgen drikker godt af flasken :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske