Svar: Vågner det samme tidspunkt hver nat
29. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi
Er du helt sikker på at din dreng ikke har behov for mælk, når han vågner kl 01? Jeg spørger fordi mange børn netop ammes eller får flaske på dette tidspunkt, hvorefter de så kan sove til næste morgen tidlig uden mælk ... Nogle gange kan man være heldig at springe denne opvågning over, ved at tilbyde barnet bryst eller flaske omkring midnat, altså simpelthen vente med at gå i seng og så amme eller give flaske kl. 23.30, hvor barnet spiser mere eller mindre i søvne og derefter sover nogle sammenhængende nattetimer.
I forhold til din drengs alder, så tænker jeg, at du skal være sikker på at det ikke er behov for mælk der gør sig gældende her.
Min næste overvejelse går på, hvor meget din dreng sover om dagen. Du skriver at han ofte kun kan holde sig vågen i 1½-2 timer af gangen, det er naturligvis helt okay, men hvis han sover så hyppigt i løbet af dagen, så er der jo en reel mulighed for at han i løbet af dagtimerne sover forholdsvise meget, hvorfor han naturligt ikke vil sove om natten. De to timers vågenperiode, kan altså godt hænge sammen med hvordan og hvor meget han sover om dagen ...
Prøv derfor om ikke du kan få en plan til at ligne den jeg har sendt dig, så han er vågen i lidt længere tid imellem sine lure om dagen. Giv ham evt. bad for at holde ham lidt mere vågen, sæt ham i den høje stol og giv ham noget at gnaske i, det kan også aktivere ham lidt ekstra og på den måde stille og roligt få strakt vågenperioden med 15 minutter af gangen.
Med hensyn til lyde om natten og at der er for stille ... hmmm, ja måske. Men et eller andet sted så har det vel været sådan hele tiden .. men måske har du ret, det kan sagtens være. Nogle børn har det med at udnytte de stille nattetimer og ligger og pludrer og øver deres stemme netop der, så hvorfor ikke :o) I forhold til at give lidt lyde om natten, så kunne du overveje om "hvid lyd", "lyde fra nærmiljøet" måske ville kunne hjælpe jer. Selvom jeres dreng nu er 6 måneder, så kan det jo tænkes at det vil have en effekt ...
Prøv at se i min bogguide under 'Børns søvn'. Her finder du bogen "Sov godt - En Guide til forældre med små børn" og den medfølgende CD, som indeholder netop 'hvid lyd' og 'lyde fra nærmiljøet', samt lidt Mozart ... Måske er det et forsøg værd.
Ellers tror jeg du har ret i at tiden også arbejder lidt for jer, så hvis du forsøger at holde en nogenlunde fast rytme, prøver at holde fast i et trygt og genkendeligt putteritual, sørger for at din dreng får mad og mælk nok osv. så må det alt andet lige blive bedre snart :o)
Krydser fingre for at I snart kan få lov til at sove om natten og så hold fast i at det med spisningen nu går meget bedre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske