Svar: Vågner tidligt - sur sammen med mor?
29. januar 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Jane
I forhold til din datters alder, så lyder hendes søvn rigtig fint. Det lyder relevant med en middagslur på ca 2-2½ time og derefter blive puttet ca 19.30-20 og sove til næste morgen tidlig ... Vi kan dog godt blive enige om at kl. 04.30 er lige tidligt nok, men det skyldes altså umiddelbart ikke at hun sover for meget om dagen ... hmmm.
Du skriver dog at hun nogle dage sover lidt mere og andre lidt mindre, så du skulle måske prøve at holde lidt øje med, hvor meget hun egentlig sover i dagtimerne og prøve at se på, hvorvidt dette påvirker søvnen om natten - det kan godt have betydning for +/- en time i sidste ende.
Derudover har det noget at sige, hvad I laver, når hun våger kl. 05. Får hun f.eks. mad om morgenen. Hvis hun er vant til at få en stor portion grød der, så vågner hun fordi hun er sulten ... Da hun ikke er mere end 13 måneder gammel, så er det faktisk rigtig flot at hun kan sove fra 19 til 05 uden at få hverken vådt eller tørst og et eller andet sted tænker jeg, at hun måske har behov for at få lidt, når hun vågner. Det er så bare vigtigt, at det ikke bliver grød eller andet større måltid, som fylder meget i maven, hun skal stadig have morgenmad på den tid, hvor det passer jer andre at stå op og inden hun skal i vuggestue, men lidt ville måske være rart for hende. Det kunne være lidt vand og lidt frugt, som hun kunne få der. Du kan have en drypfri kop til hende ved sengen og lidt frugt, som hun kan ligge/sidde med selv, det kunne måske give jer begge en lidt mere rolig morgen :o)
Det er helt naturligt at din datter synes det er dejligt at få lov til at sidde på skødet og spise aftensmad derfra. Det er naturligt lidt forstyrrende for dit indtag af mad, det kan jeg godt forstå, men der er højt sandsynligt tale om en periode.
Der sker rigtig meget med hende i øjeblikket. Hun går i vuggestue, hun er væk fra dig hele dagen og hun har et naturligt behov for tryghed, knus, kram og masser af fysisk kontakt. Netop fordi hun om dagen også er så aktiv som hun er, går omkring og undersøger og udforsker verden mere og mere på egen hånd, så sidder hun naturligt ikke længere på skødet som tidligere. Men behovet har hun stadig og det viser sig så om aftenen.
Samtidig har hun en alder, hvor hun stadig ikke helt forstår, hvor du er når hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til forklaringer, forstår ikke at du er på arbejde, når hun er i vuggestue, hun forstår faktisk ikke at du er i et tilstødende lokale, når hun ikke kan se dig og derfor føler hun sig utryg og ladt alene, når hun ikke har dig inden for synsvidde.
At hun klamrer sig til dig og bliver helt ulykkelig, og virker mere pjevset sammen med dig, vil sidde hos dig, ikke sidde hos dig, sidde hos dig igen osv. er altså et udtryk for at hun savner dig og du skal se det lidt som om at hun har et "mor-depot" der skal fyldes op. Jo mere "mor-depotet" er fyldt, jo mere har hun at tære på, når hun ikke er sammen med dig og jo mere skal det så fyldes op igen, når I atter er sammen.
Lige nu er det derfor en rigtig god idé at du giver din datter masser af fysisk kontakt og prioriterer at nusse med hende, sidde med hende, kæle med hende, kramme hende osv. Du må gerne indføre små lege, hvor du f.eks. kilder hende - lader dine fingre løbe fra hendes storetæer op af benene og videre op over kroppen til under hagen hvor du kilder hende "nu kommer der en lille mus, nu kommer der en lille mus, nu kommer der ... og den kiiiiilder dig ...", så hun mærker sig selv fysisk, mærker din fulde opmærksomhed og nærheden af dig. Du må også gerne massere hende - babymassage kan være en rigtig god måde at være sammen på lige nu.
Når du har noget praktisk der skal laves så tag hende med, hænger du tøj op, så lad hende hjælpe dig med klemmerne. Når du laver mad, så sæt hende i den høje stol, så hun er med ude i køkkenet ikke kan komme til skade, men kan se hvad du laver og giv hende gerne lidt smagsprøver i takt med at madlavningen skrider frem.
Hvis du virker afvisende, forsøger at skubbe hende fra dig, "sæt dig nu i din stol, ikke hos mor" osv. så vil det virke lige modsat på hende - hun blive blive endnu mere pylret og tryghedssøgende, søge din nærhed endnu mere. Derfor skal du altså i en periode lade hende komme lidt mere til dig og få lidt ekstra fysisk kontakt. Stille og roligt skal hun så nok finde ud af at det er fint at have dig siddende ved siden af sig, hun behøver ikke være i tæt fysisk kontakt med dig hele tiden. Stille og roligt vil hendes humør sammen med dig således også blive bedre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske