Brev:
Mad- og søvnvaner - lever af mælk
29. januar 2009
Alder:
12 mdr.
Mad- og søvnvaner - lever af mælk
Hej Helen.
Katharina er jordens dejligste og gladeste pige og fra den 18. januar 2008. Jeg går hjemme og vi nyder hinanden 24/7.
Hun er meget nysgerrig med alt, og konstant aktiv, sover kun to gange 20 min. til en time om dagen. Lægen siger hun ikke virker som et barn der "kun" får bryst.
Hun har siden uge 25 næsten konstant haft tænder på vej, så nu mangler hun kun 4 kindtænder. Inden uge 25, lagde jeg hende bare i liften, hvor hun så lå stille til hun faldt i søvn, det var dejlig nemt. Efter uge 25, vil hun kun sove, hvis hun ved jeg er der.
Hun mærker efter mig i søvne, og hvis jeg ikke er der vågner hun. Starter hun med én høj lyd, venter lidt, så sætter hun sig op og putter lidt mere lyd på, og til sidst græder hun hjerteskærende og begynder at kravle hen over sengen. Så det er blevet til at hun sover i min seng, og bruger babserne som sut, også hele natten ca. en gang i timen. Hvis jeg prøver med en sut, som hun ellers var glad for ind til hun fik en virus i munden i oktober måned, panikker hun og rejser sig op, til jeg til sidst giver efter og giver hende badsen, så falder hun straks til ro igen, og giver mig for det meste et kys og et kram, inden hun tager babsen.
Hun vil smage alt hvad jeg får at spise og drikke, men hun gider ikke rigtig spise noget. Når hun får det i munden, piller hun det ud igen og leger meget med maden eller kaster det efter hunden eller på gulvet. Når hun ser mad, starter hun i øvrigt med at lave opkastfornemmelser, inden hun ved hvad det er. Hun kan godt lide vand fra en kop, men vil derefter have babs.
Det eneste faste jeg kan få i hende er 100g. Danone om morgenen. Jeg har prøvet alt muligt mad på glas, div. vælling og erstatning, lavet div. mos, som mine tre drenge var vilde med da de var i samme alder, prøvet med rugfler, rugbrød, div. former for hvidt brød m.m., lavet pasta retter, ris retter og ligende. Hun vil gerne spise lidt pasta uden noget, men bliver hurtigt træt af det, moser det i hænderne og smider det så på gulvet.
Mine tre drenge har alle været brystbørn, også om natten, men kun hver tredie time. De to første til de var 18 md, og den sidste til han var 10 md. da jeg skulle starte som dagplejemor. Men de har ikke været som Katharina.