Svar: Mad- og søvnvaner - lever af mælk
29. januar 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Amning er rigtig godt, det er dejligt for både mor og barn, der er en masse gode næringsstoffer i modermælk og så forebygger amning også brystkræft. WHO anbefaler derfor amning - gerne til barnet er 2 år, fordi risikoen for brystkræft falder, jo længere tid man ammer.
Men når der er sagt, så har vi i Danmark ikke problemer med at give vores børn sund og nærende føde, adgang til gode og sunde råvarer og på et tidspunkt når barnet en alder, hvor det ernæringsmæssigt ikke længere kan anbefales udelukkende at amme. Barnet har simpelthen brug for anden og mere sufficient mad og det tidspunkt har I desværre for længst overskredet :o(
Sundhedsstyrelsen taler om at der er et naturligt vindue i 7-8 måneders alderen, som man skal søge at udnytte. Det handler om at barnet i den alder, naturligt åbner munden og gerne vil smage og at man derfor netop i denne alder skal sørge for at give barnet mere mad med bid i, mad i større variation - både hvad angår konsistens og smag netop for at undgå kræsenhed. Det er her også vigtigt at man stille og roligt sørger for at nedsætte barnets mælkebehov, så barnet ikke bliver det man kalder mælkedranker.
Et barn der drikker 1/2-3/4 liter mælk i døgnet og ikke har appetit til anden mad, er mælkedranker og her er man nødt til at skære indtaget af mælk ned. I jeres tilfælde er du simpelthen nødt til at stoppe amning - en amning dagligt er i orden, men alt andet er faktisk ikke godt for hende. Hun har brug for mere næringsrigtig mad.
Det er godt, at hun trods sit sparsomme indtag af rigtig mad, har taget på og trives i følge jeres læge. Det er også rigtig godt, at du har forsøgt med flere slags mad i løbet af de sidste måneder i håb om at et eller andet kunne fange hendes interesse. Jeg tænker dog, at hun nu er så gammel, at hun ikke længere skal have specielle retter, men skal serveres og spise det samme som I andre.
Hendes kæbemuskulatur må være super god med al den amning, derfor kan hun tygge uden problemer, det handler bare om at hun ikke er vant til det, - hun er vant til at få mælk der skal drikkes, hun er ikke vant til at bruge sin mund. Derfor får hun opkastningsfornemmelser, når du forsøger med lidt mere mad med bid i.
Jeg synes ikke du skal give hende groft moset mad eller mad med klumper. Jeg vil foreslå dig at holde tingene meget adskilt. Hun skal have havregrød om morgenen og den kan spises som den er, lavet med letmælk og smørklat. Ligesom hun også skal have yoghurt (og ikke danone - det er slik!) med rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende, som let glider ned som det er. Det der serveres med ske, skal være let at spise.
Men derudover skal hun have mad i stykker. Gerne store stykker som hun skal bide af og det gælder både mellemmåltider, frokost og aftensmad. Det er slut med specielle retter og fint hakket mad. Der gives lidt med ske, til de måltider hvor der er relevant, men alt andet skal serveres så hun kan bide af det og tygge det. Hun kan spise med fingrene eller med en gaffel.
Det er fantastisk at hun fortsat gerne vil smage og putter i munden, og det er rigtig godt. Det skal du udnytte. Problemet er at hun simpelthen ikke er sulten nok til at spise, derfor bliver det kun til at smage.
Du skal ikke regne med at hun selv siger fra overfor brystet - det er dig, der skal gøre dette og du skal fortælle hende at det er slut, fuldstændig ligesom historien slutter og bogen klappes i, eller at mælkekartonen på bordet bliver tømt osv. Slå ud med hånden, gestikuler slut, når hun søger brystet - anerkend dog at hun er sulten eller tørstig, så når du siger slut og forklarer at der ikke er mere babs, så får hun et alternativ. Er hun sulten eller tørstig nok, så må du gå ud fra at hun nok skal spise på et tidspunkt! Ja, det er hårdt, jeg ved det, men det er vigtigt og der er kun en til at sige fra og det er dig - din datter gør det ikke!
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med letmælk og smørklat og en kop letmælk at drikke
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden - frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager - ærter, majs, gulerod, kartoffelbåde og lignende. Vand af kop.
Sover middagslur
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk, A38, neutral yoghurt med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli eller lignende. ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Før aftensmad 17: Tilbydes kogte ærter, majs, gulerod, avokado, rød peberfrugt, agurk og lignende - som supplement til aftensmaden og underholdning indtil du får aftensmaden klar. Vand af kop.
Aften 18.30: Familiemad, ris, pasta, fisk, kød, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun kan spise det hele og skal have det samme som I andre spiser. I sidder sammen ved bordet og I spiser samme mad.
Suppleres med en frugtgrød med letmælk til dessert eller kan suppleres med en godnatgrød, så du er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Puttes til natten med amning kl. 19.30-20
Herefter ikke mere bryst før næste aften igen. Du kan få din mand til at tage over om natten, men hvis dette er for hårdt for jer alle, så må du berolige, trøste, putte osv. med din datter. Men ikke give hende bryst! Tag en stram t-shirt på, så hun ikke selv kan søge brystet i søvne, der er ikke mælk ad libitum mere, baren er lukket.
Hvis det kokser fuldstændig og hun kun kan falde til ro med brystet, så du ender med at give hende det, så gør det kortvarigt. Hun skal ikke fyldes sig med mælk, brystvorten skal trækkes ud af munden og hun skal lære at sove videre uden. Det kommer til at tage tid og det kræver overskud og troen på at det er nødvendigt.
Jeg håber du hermed har fået et skub til at komme videre. Fortsat held og lykke med projekt - ikke mere mælk, men rigtig mad :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske