Svar: Ammes til putning, men ellers ikke
29. januar 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Kia
Det kan som udgangspunkt godt lade sig gøre at bibeholde amning inden putning om aftenen og så ikke amme på andre tidspunkter af døgnet. Men det er her meget vigtigt, at din datter lige når at følge med i, at hun rent faktisk puttes i sin seng og ikke falder i søvn med brystet i munden.
Jeg ved, at jeg tidligere har fortalt dig om netop brystet som søvnassociation og jeg kan se ud af dit brev idag, at I er nået rigtig langt siden du skrev til mig sidst. Hatten af for det, det er super godt gået og du skal bestemt ikke give op :o)
Du har ret i at det at hun nu er begyndt at gå, kan spille ind på hendes evne til at falde i søvn uden mor. Netop fordi hun nu øver sig endnu mere i at bevæge sig væk fra dig og øver sin selvstændighed mere, så vil hun naturligt også have ekstra behov for fysisk kontakt. Jeg plejer at sige, at barnet ligesom skal have sit "mor-depot" fyldt op, så der er lidt at tære af, for at barnet tør bevæge sig ud i verden, så kommer barnet tilbage, får knus og kram og fyldes atter op og tør så lidt mere ...
At din datter lige nu virker lidt mere morsyg og tryghedssøgende er således helt normalt i forhold til den udvikling hun lige nu går igennem. Derfor er det helt fint at du fortsat ammer hende om aftenen og det som udgangspunkt er dig der putter hende, når I nu fornemmer at det virker bedre end når far prøver og det giver mere ro og bedre søvn.
Det er hos jer et spørgsmål om at holde fast i de rutiner I nu er igang med, at du ammer hende og så forsøger at putte hende derefter, netop med en hånd på ryggen og beroligende ord, som jo faktisk virker fint. At hun så nogle dage, er så træt at hun når at falde i søvn ved brystet - det må være sådan. Bare du husker på, at hun som udgangspunkt ikke skal det, at hun skal lære at sove uden dette. Og så må du holde fast i at gentage den samme rutine, med hånd, kærtegn osv. når hun så vågner igen om natten.
Det er dejligt at hun ligger i sengen op af din seng, det giver hende mulighed for at få din nærhed, beroligende hånd osv. i løbet af natten og således falde til ro igen stille og roligt. Det er samtidig mere afslappende for dig, fremfor at du skal til at rende ind på børneværelset og tilbage igen flere gange om natten ..
Men på sigt er det naturligvis godt, hvis hun bliver puttet på eget værelse og her vil det ofte gå ganske fint. Hun vil jo fortsat blive puttet i sin egen seng, som hun kender og føler sig tryg ved, hendes putteritual skal være det samme som hidtil - det er altså kun rummet, de ydre rammer som er forskellige. Hun vil her sandsynligvis have behov for en lille natlampe og døren til hendes værelse kan stå åben, så hun ikke føler sig fuldstændig lukket væk fra jer.
Jeg synes altså at I skal lade jeres datter sove i soveværelset sålænge hun vågner så mange gange om natten og har brug for din hånd og beroligende ord. Men i løbet af de næste uger, så tænker jeg at det vil være fint, at putte hende på eget værelse. Bibeholde samme rutiner og ritual og stille og roligt kommer far så også mere og mere på banen. Det kan f.eks. være en god idé at I de aftener, hvor hun har sovet godt om dagen og ikke er alt for træt om aftenen, ammer hende i stuen og hun så herefter kommer i seng, hvor far så f.eks. sidder og læser lidt for hende inden hun skal sove. På den måde kan I så begynde at træne lidt 'lære at sove selv' hvor I går frem og tilbage og far vil på den måde også sagtens kunne begynde at gå ind til hende og berolige hende om natten, hvis hun stadig vågner en gang imellem.
Med hensyn til mad, så lyder det rigtigt, at hun er sulten og det er fint at I giver hende banan. Der er nogle stoffer i banan, som får barnet til at slappe af og sove bedre, så banan er altid en god idé - det ligger godt i maven :o) Men det vil også være rigtig fint, hvis I kunne supplere hende med en portion grød om aftenen, f.eks. havregrød, som en godnatgrød inden hun ammes og puttes. På den måde er I sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Med hensyn til søvnbehov og skiftende sovetider, så lyder det også aldersmæssigt helt normalt at hun i dagplejen sover anderledes og betydeligt lettere falder i søvn, end I oplever hjemme. Det er en fase, den kommer I igennem :o) Men hendes varierede dagssøvn betyder naturligvis at hun lige nu falder forskelligt i søvn om aftenen - at hun nogle gange ikke sover før kl 21 og andre gange falder omkuld 18.30. Det er okay, og også en fase I skal igennem.
I gør det godt, I er rigtig godt på vej så det er et spørgsmål om at fortsætte de gode ændringer I allerede har lavet. Det er rigtig fint, at I forsøger at lade hende sove lidt længere og holder fast i puttetidspunktet til middag osv. så hverdag og weekend ikke ser alt for forskelligt ud, men som sagt sker der meget udviklingsmæssigt og ændringer tager tid ... Så mit bedste råd til jer idag er at bibehold de gode rutiner I allerede er igang med :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske