Svar: Bælgfrugter
29. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Matthias må gerne få bælgfrugter, men som med de fleste andre fødevarer gælder at man skal forsøge sig lidt frem og starte med små mængder. Bælgfrugter indeholder en del fibre og kan derfor godt resultere i lidt hård mave.
Bælgfrugter indeholder også en del protein, hvorfor de også ofte anbefales til børn, der spise vegetarisk. Men det er her vigtigt at huske på at barnet jo skal spise varieret, så protein ikke kun kommer fra bælgfrugter, men også meget gerne fra kød, fuldkornsprodukter og grønne grøntsager.
Bælgfrugter som brune og hvide bønner, kikærter og linser
kan altså godt gives i små mængder, som en del af en anden og naturlig varieret kost.
Netop humus kan være rigtig fint at bruge som smørbart pålæg på brødet til børn fra ca 8 måneder :o)
Velbekomme!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske