Svar: Stop af nat- og morgenmad
29. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Hej Lea
Det er normalt en god idé at beholde amning/flaske tidlig morgen, så længe Matthes ikke er ældre end han er. De fleste børn er omkring 10 måneder inden de kan undvære mælk om morgenen.
Det handler om at hvis han får mælk kl 05, så vil han for det første kunne sove lidt længere, hvilket de fleste af os synes er rart :o) og så behøver han ikke mælk om formiddagen, men begynder at kunne blive puttet uden at forbinde dette med bryst eller flaske. Samtidig kan det være fornuftigt at holde mælkeindtaget på dagens ydertider - aften, sen aften og tidlig morgen, for at give plads til mere sufficient mad dagen igennem. Hvis barnet skal indtage en stor del mælk i dagtimerne, så vil det naturligt spille ind på madindtaget.
Men når det er sagt, så synes jeg dog også du kan lade det komme an på en prøve, jeg kan sagtens forstå dine bevæggrunde for dit valg og I må forsøge jer lidt frem. Du fortæller at han nogle dage af sig selv springer morgenamningen over og ud fra den plan du har sendt, så lyder hans mælkeindtag om formiddagen ikke til at være for voldsomt. Det er bestemt et forsøg værd. Han får jo også flaske sen aften og er på den måde fyldt op inden natten :o)
Du skal nok ikke forvente at Matthes kan sove til kl. 8 uden at få mælk - det er for mange timer. Men hvis han vågner lidt tidligere, så kunne I jo også fint starte dagen med lidt morgengrød allerede kl. 7-7.30. Det vil være helt okay og sandsynligvis passe fint med den rytme I senere vil få, når han skal til at passes ude ...
For at sikre ham mælk nok så vil det sandsynligvis passe godt at bibeholde lidt mme om formiddagen inden lur, ligesom han til morgengrøden også kan få lidt mme af kop. Og han vil måske også fortsat have behov for sin eftermiddagsflaske, hvor han lyder til at være sulten :o)
Så grønt lys herfra for at forsøge at starte dagen med morgengrød i stedet for amning. Held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske