Svar: Havregryn med mælk på som morgenmad
29. januar 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Gitte
Din dreng må meget gerne få havregryn om morgenen, med lidt mælk på. Det anbefales at du giver ham letmælk med den alder han har. Du kan drysse lidt sukker på havregrynene og du kan også give ham lidt rosiner, daddelstykker eller mere frisk frugt og bær på. Det er helt fint.
Husk at børn under 3 år max må få 50g rosiner om ugen. Rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A, som stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende. Det betyder ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen
de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses.
Der er ikke de samme problemer med anden tørret frugt. Tørret frugt indeholder dog ofte rigtig meget sukker og derfor anbefales det at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt. Tørret frugt, kan derudover klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller.
Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det er trods alt de færreste som starter dagen med havregryn pyntet med vingummibamser ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken.
Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, de er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din dreng lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg - også på havregrynene om morgenen :o)
Men som jeg startede med at skrive, så lyder det du fortæller fint, han få både lidt tørret og frisk frugt og havregryn er et sundt valg som morgenmad :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske