Brev:
Følsomhed, temperament og opdragelse
30. januar 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Følsomhed, temperament og opdragelse
Kære Helen.
Først tak for dine altid gode svar : )
Det drejer sig om min datter på 3 1/2 år som jeg ikke helt kan greje.
Hun har altid været et følsomt barn med let til tårer og vredesudbrud, men efterhånden er det dagligt og der skal ingenting til. Det kan være en forkert streg på en tegning, at hun ikke kom først ind ad døren, at brødet er skåret forkert over osv. Jeg synes vi prøver med forskellige metoder som vi har læst om her, i bøger m.m, men det hjælper ikke.
Vi kan f.eks sige "vi kan godt se du gerne vil komme først, så må du komme først næste gang" eller lignende. Når vi henter hende fra børnehaven er hun begyndt på ikke at ville med hjem. Så står hun og råber og skriger "jeg vil ikke hjem" "jeg vil have en is" osv. Nogle dage har vi efter at have prøvet at tale hende til fornuft måttet tvinge overtøjet på hende og slæbe hende ud i bilen. Det er ikke særlig rart, hverken for min datter eller os og til sidst bliver glæden ved at hente hende altså mindre. Ikke fordi man ikke har savnet hende, men lyden af en hylende og skrigende unge, der ikke kan tales til fornuft.....
Jeg har prøvet at tale med hende om det, for selvfølgelig bliver man ked af, at ens barn ikke vil hjem. Det virker som om at det er fordi der skal ske noget, at hun gerne vil en tur i byen, eller ud og besøge nogen, og det har jeg indimellem måtte lokke hende med, men det kan vi jo ikke gøre hver dag : )
Vi er selvfølgelig også trætte efter arbejde, der skal laves mad m.m. Så plejer hun gerne at se lidt tv eller sidde og tegne imens. At være med til at lave mad virker det ikke som om hun har interesse for. Vi har også prøvet at aftale med pædagogerne at de skulle klæde hende på, så hun er klar når vi kommer. Det har fungeret godt nok de gange vi har prøvet, men det kræver at vi er der på minutter hver gang og det er ikke altid nemt i mit job, og ligeledes har de et presset program også kan man mærke lige ved den tid.
De siger ellers derovre at det går fint og at hun leger godt med de andre, men mit indtryk er at hun er meget dominerende og gerne vil bestemme. Får hun ikke lov til dette kan hun godt finde på at give dem en på lampen. Det skal siges at hun leger meget med drenge.
Min mand og jeg er blevet bedre til at holde fælles front hvilket vi havde problemer med på et tidspunkt, men alligevel virker hun nogen gange helt ligeglad, når vi siger noget til hende. Enten lytter hun slet ikke eller også kan hun stå og kigge helt provokerende på en. Hvis hun får et af sine "anfald" hvor hun også kan finde på at slå eller råbe af os bruger vi time out (ved godt du ikke anbefaler dette) , da det er det eneste som kan få hende til at falde til ro. Så kan hun stå og råbe jeg skal nok stoppe nu, hvorefter vi selvfølgelig lukker hende ud og så er det overstået.
I øjeblikket er hun også træt når hun kommer hjem fordi de ikke længere kan få hende til at sove til middag. Så er hun forståeligt nok mere iritabel og man prøver at bære lidt over med hende, men stadig har man heller ikke lyst til at se igennem fingre med alt og det skal man vel heller ikke.
Til sommer skal hun være storesøster og vi taler meget om det og det virker som om hun glæder sig. Vi taler om hvordan det det vil være, og at hun meget gerne må være med i tingene hvis hun har lyst så hun ikke føler sig udenfor. Hun laver også ting til babyen i børnehaven osv. Når hun indimellem er blevet passet ude hos nogle af vores venner som har to drenge er der intet i vejen.
Det lyder meget negativt det hele synes jeg selv, og det skal siges at hun selvfølgelig også tit er en glad lille pige, det virker bare overskyggende og voldsomt det andet og man føler sig altså lidt magtesløs nogengange. Jeg spekulerer selvfølgelig på hvad vi gør forkert eller kan gøre bedre. Har også nogengange tænkt om hun kunne have damp, men hun kan sagtens koncentrere sig og sidde stille også.
Noget andet er i forhold til renlighed. Hun bruger ikke ble mere om dagen og klarer dette flot. Nu vil hun heller ikke have den på om natten, og da bleen nogle morgener har været tør har vi forsøgt. Selvom hun tisser inden hun går i seng og ikke drikker en hel masse har hun alligevel tisset i sengen hver nat. Hvad vil du forslå?
Jeg synes måske også det er synd at tvinge en ble på hende når hun ikke vil ( har prøvet at forklare hvorfor), men det andet er jo heller ikke holdbart.
Håber du kan give os nogel redskaber og tanker med på vejen.
Venlig hilsen
Skytten.