Svar: Det 3. måltid og antal amninger
30. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som en god idé at starte op med det tredie måltid og forsøge at skrue lidt ned for amningerne. Din dreng ammes stadig rigtig meget og det er rigtig godt og fint, det er også med til at holde hans mave igang. Men 6 amninger vil være passende med den alder han har nu og stille og roligt kan du begynde at trappe ned til kun at amme 5 gange dagligt.
Omkring 7 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med 4 amninger dagligt, det vil ofte være tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og om eftermiddagen erstattes amningen så af det 4 skemåltid, som ofte vil være grød. Det vil sige, grød om morgenen, grøntsagsmos til frokost, grød om eftermiddagen og grøntsagsmos til aften + de nævnte 4 amninger ud over det.
En plan med 3 måltider og ca 6 amninger dagligt, som er passende for din dreng nu, ser således ud:
Tidlig morgen kl. 05/06: Ammes og sover videre.
Morgen 8: Grød, begynde med havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende blød frugt, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød eller fisk, tilbydes lidt agurk, ristede rugbrødbjælker eller lignende i hånden at gumle på, opbløde med spyt eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30
Eftermiddag 15.30-16: Ammes og kan også her få lidt frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen. Det er her det 4 skemåltid (grød) kommer ind i 7 måneders alderen. Vand af kop.
Powernappen begynder at kunne springes over.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere af jeres mad, tilbydes igen lidt brødskorper, agurkeskiver eller lignende at gumle på, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ligesom nu 19.30-20
Sen aften 23-24: Du kan overveje om du vil prøve at lægge ham til brystet her og lade ham spise i søvne, mod at du så kan undgå at amme ham midt nat og således efter denne sen amning få lov til at sove til næste morgen tidlig ...
Viser det sig at din dreng har behov for en ekstra amning inden aftensmaden og det ikke påvirker hans indtag af skemad osv. som du beskriver, så er det naturligvis helt okay og rigtig fint - man skal jo ikke være rigid!
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke - dejligt at høre at det går så fint!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske