Brev:
Spise- og Sovevaner - 6 mdr.
31. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Spise- og Sovevaner - 6 mdr.
Kære Helen.
Jeg har brug for lidt råd omkring mit barns sove- og spisevaner.
Lille Laura er næsten 6 mdr., og har altid været en glad lille pige, som har spist godt ved sin mors bryst, og som, siden hun var omkring en måned, har sovet de fleste nætter i sin egen seng fra kl. 23 – 5.
Vi har aldrig rigtig haft en rytme i løbet af dagen, men har taget det lidt fra dag til dag og Laura er blevet lagt til, når hun har bedt om det. Men vi har hygget os, og hun er nem og have med andre steder, og finder stor fornøjelse i at komme nye steder hen og se på nye ansigter, ligesom hun synes, det er meget spændende at være med i børnehaven og hente storebror Magnus.
For 3 uger siden startede jeg på arbejde igen! Og nu er det fars tur til at være hjemme hos lille Laura. Far og Laura hygger sig om dagen, men hun tager ikke flaske og klare sig igennem på en portion grød om formiddagen, hvorefter hun sover omkring 3 timer, og så spiser hun en smule grønsagsmos inden de henter Magnus kl. 15.
Når jeg kommer hjem omkring kl. 17.15 er hun meget sulten og sutter selvfølgelig en masse ved mig. Når jeg har spist aftensmad bliver hun lagt til igen (ca. kl. 18) og hun spiser og sover lidt på arm inden vi omkring kl. 18:30 går op og gør klar til natten med bad, nattøj og godnat historie.
Når Magnus er lagt, kommer hun med ned i stuen, og jeg ammer hende løbende hele aften (ligesom jeg altid har gjort), hvor hun også falder i søvn, og omkring kl. 23-23.30 er hun langt nok væk til, at jeg kan lægge hende i sengen.
Tidligere var der så ro indtil omkring kl. 5-6, men det er slut nu. Hun vågner et sted mellem 1-3, hvor jeg lægger mig sammen med hende på sovesofaen, og så sutter hun jævnligt resten af natten. Jeg har forsøgt at undlade at lægge mig sammen med hende, så jeg ikke ligger og vækker hende, men hun vågner alligevel hver 2. time og gerne vil have sin mor. Nogle gange bare for at få nogle få sut.
For at få så meget søvn som muligt er jeg gået tilbage til at lægge mig sammen med hende, men det siger sig selv, at jeg sover ret dårligt, og jeg er efterhånden helt nedslidt af at arbejde hele dagen og amme hele natten.
Jeg håber derfor, du kan komme med nogle praktisk og helt konkrete råd til, hvordan vi kan få en god rytme, som jeg kan holde til. Ideelt for mig ville være noget i denne stil: Kl. 5:Amme, Kl.7: Amme, Formiddag: Grød, Eftermiddag: Mos, Kl. 17: Amme, Kl. 18:30 Amme, Kl. 20: Amme og godnat, Kl. 23 Amme og tilbage i seng, kl. 5: Amme......
Er det måltider nok og hvordan gør vi helt konkret, specielt i forhold til at putte hende og når hun vågner om natten ??