Svar: Spise- og Sovevaner - 6 mdr.
31. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Der er for mig at se ingen tvivl om at Laura søger dig og brystet om natten fordi hun ikke ammes i dagtimerne, eller får sit mælkebehov dækket der. Når man er 6 måneder gammel er mælkeindtaget og behovet for mælk/væske fortsat meget stort og de fleste børn vil i denne alder ved siden af deres skemad have behov for mellem 800-1000ml mælk og derudover også drikke vand af kop ... Det kan være rigtig svært at indhente så stor en mængde, hvis ikke man får mælk mellem kl. 8 og kl. 17 og derfor er din datter naturligt nødt til at indhente det aften og især nat ...
Samtidig vil din mælkemængde naturligt være lidt nedsat på dette tidspunkt af døgnet, hvilket betyder at hun skal die endnu hyppigere for at få mælkebehovet stillet.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil nøjes med at amme hende, men hvis du samtidig vil have din nattesøvn, så bliver det nok lidt svært ... Du skriver at hun ikke vil have flaske og sådan er det jo, men så må hun tilbydes mælk af kop. Det kan være modermælkserstatning eller det kan være udmalket modermælk. Hvilket i øvrigt også er en mulighed at lære hende flasken på, netop at tilbyde udmalket mælk i flaske, fordi hun så får noget hun kender smagen af og er vant til ..
Derudover synes jeg I skal overveje tidspunkterne, hvor hun tilbydes mad. Som det er lige nu, så får hun grød formiddag og mos eftermiddag og det er helt fint. Men på sigt, skal hun jo til at spise sammen med I andre og skal have samme mad som I får og nu hvor hun er 6 måneder gammel vil det være naturligt at hun tilbydes mad, som tager udgangspunkt i jeres mad og at hun derfor også sidder med ved bordet og spiser, når I spiser.
Jeg synes derfor det er vigtigt at prioritere en plan for dagen, som både sikrer hendes mælkeindtag og dermed gør at du begynder at kunne sove om natten, og at planen også sikrer det faktum at I som familie skal spise sammen og spise samme mad.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende.
Vil her normalt blive ammet, men skal i stedet tilbydes mælk (udmalket modermælk eller mme) af kop og puttes til formiddagslur, sover måske kun en time
Frokost 12: Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende at gnaske i, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Vil her normalt blive ammet og skal i stedet tilbydes mælk af kop (udmalket modermælk eller mme) og puttes til middagslur ca 13-13.30. Tidspunktet afhænger naturligvis af hvor meget hun har sovet om formiddagen. Sover et par timer.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden osv. ligesom om formiddagen, vand af kop.
Kan ammes, når mor kommer hjem
Powernappen begynder at blive sprunget over
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre spiser, indmaden af en frikadelle moses ned i grøntsagsmosen, lidt sovs hældes over osv. Tilbydes lidt brødskorper eller lignende i hånden at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20, puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage til sin egen seng, hvor hun sover uden mælk til næste morgen tidlig
Jeg tænker altså at din datter har et helt reelt behov for mælk om natten, da hun ikke ammes eller få mælk i løbet af dagen. Hvis du vil ændre dette og sikre dig selv og hende en sammenhængende nattesøvn, så er hun nødt til at få mere mælk i løbet af dagen.
Jeg håber at ovenstående plan viser hvordan og hjælper jer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske