Svar: Hvornår må man begynde at cykle med de små bagpå?
31. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Hej Maibrit
Tak for dine altid korte og præcise spørgsmål :o)
De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen sidde så stabilt at de kan tages med på cyklen. Det er altså lige tidligt nok endnu for Valdemar ...
Når du vælger cykelstol, så er det vigtigt at se sig godt for. Du bør vælge en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast. Det sikrer at barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. Selvom det ikke er så brugt i dag, så kan en frakkeskåner faktisk være en meget god idé.
Stolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er mere sikkert, end hvis den kun er spændt fast til bagagebæren. Derudover bør selerne til at spænde barnet fast i stolen med, være H eller Y formede - det er de mest sikre.
Du bør vælge en cykelstol, der er DS mærket. Det betyder, at stolen lever op til strenge sikkerhedskrav og så skal du naturligvis sikre dig at Valdemars vægt passer med den vægt, som stolen er beregnet til at kunne bære.
Og sidst men ikke mindst - husk cykelhjelmen. Det er meget vigtigt og det kan faktisk være lidt svært at finde en hjelm der passer til så lille et hoved, så gå til en god forhandler med et stort udvalg :o)
God cykeltur, når I kommer dertil :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske