Svar: På tur med flaske
31. januar 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Helene
Tillykke med din lille dreng :o)
Den bedste og letteste løsning er at købe modermælkserstatning på brik. Det er varmebehandlet og dermed sterilt og tåler fint transport uden problemer. Man anbefaler at lægge brikken med erstatning ned under barnets dyne, i liften hvor barnet sover. På den måde får brikken varme af barnets kropsvarme og kan så hældes direkte på flaske og gives uden yderligere opvarmning.
En anden mulighed er at medbringe rent kogt vand på termoflaske og så blande erstatningen direkte (altså kogt vand og pulver) lige inden flasken skal gives. Man kan medbringe kogende varmt vand i en termoflaske og afkølet kogt vand i en anden flaske og så blande de to i en sutteflaske, så temperaturforholdet bliver rigtigt. Man kan også prøve sig frem og finde ud af, hvor lang tid det varme vand holder sig varmt, stille og roligt vil det jo afkøles og temperaturen passe til at kunne blive blandet.
Man må ikke blande modermælkserstatningspulver og kogt vand hjemmefra og transportere det varmt, ligesom man heller ikke må opvarme færdigblandet erstatning hjemmefra og transportere det varmt.
Når man transporterer varm mælk, så er der risiko for forurening med bakterier og dermed risiko for at barnet kan blive syg. Derfor anbefales det, at man altid giver sit barn modermælkserstatning der er tilberedt lige umiddelbart inden barnet skal have det. Det vil sige altid kun laver en flaske af gangen, aldrig holder færdigtilberedt modermælkserstatning varm i termoflaske eller lignende og at man kasserer eventuelle mælkerester i en flaske, mælken må ikke genopvarmes.
Risikoen for infektion er størst for præmature børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter. For børn født til tiden er risikoen størst i de første to levemåneder.
Se endvidere min artikel "Når du giver dit barn flaske", som du finder i min artikelsamling og se også nyheden "Modermælkserstatning bør ikke gemmes, men skal laves til hver gang", som er lagt på den 29. august 2005.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med din lille dreng :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske