Svar: Bange for gynger
31. januar 2009
Alder:
3 år
Kære Mette
Børn vil ofte have perioder i deres liv, hvor de er bange for forskellige ting og det er således ikke unaturligt at børn i perioder, kan være bange for at klatre højt op, bange for at gynge, bange for at komme i bad, bange for mørke osv.
Man kan skelne mellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssig, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.
Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af angst for f.eks. tordenvejr eller når barnet som jeres datter ikke tør gynge eller se andre børn gynger, fordi hun er bange for at der skal ske hende eller dem noget ...
Når børn oplever angst, så oplever de også en fysisk reaktion som f.eks. hjertebanken og gåsehud og alt efter hvor gammelt barnet er, kan det have forskellige tanker og forestillinger. Angst er ofte forbundet med bekymring om fremtidige eller tidligere trusler, hvorimod frygt er mere her og nu orienteret.
Der er således sandsynligvis en sammenhæng imellem det, at jeres datter selv har prøvet at falde af en gynge og slå sig og det at hun nu er bange for at andre gynger. De er her vigtigt at I netop som I gør, søger at berolige, tale med hende om at det er helt okay, at der ikke sker noget osv. og forsøger at få hende ned på jorden, så hun igen slapper af i kroppen, trækker vejret roligt osv.
Tal også med hende om hvordan man ser at nogle er glade, ked af det, har det sjovt, bliver forskrækkede osv. Hun er stadig så lille at hun ikke er bevidst om disse ting og hjælp hende derfor ved at vise hende, hvordan hun kan se at de andre børn synes det er sjovt. At de griner, har det rart osv. og at de hviner er fordi det kilder i maven og ikke fordi de er bange ... hjælp hende med at aflæse og lære hvad hun ser.
Derudover vil jeg også lige nævne at nogle børn kan vægre sig mod at gynge, være bange for det og bange for at se på det, fordi de har lidt sansemæssige problemer. Et barn som bliver ked af det og næsten dårlig, når de kigger på børn der gynger frem og tilbage kan have problemer med balancen. Det kan gøre hende svimmel og dermed utilpas at gynge selv eller at se på andre gynger. Ofte vil et sådan barn heller ikke kunne lide at få hovedet nedad og vil protestere højlydt, hvis man vender barnet om.
Jeg ved ikke om jeres datter har problemer med dette, men hvis hun har, så vil det være rigtig godt, at I støtter hende og hjælper hende med at bruge sig selv, bruge sin krop, få sin balance stimuleret. Det kan f.eks. være at slå koldbøtter med hende, f.eks. hos jer, hvor hun stiller sig med forsiden ind mod jer, bukker sig ned og stikker sine arme/hænder ud mellem hendes lår. Så tager i fat i hendes hænder og løfter hende op, så hun slår en kolbøtte i luften imens I holder hende. Svært at forklare - prøv jer frem.
Det er også rigtig godt, at hun er begyndt at gynge lidt selv igen. I skal være enige om tempoet, lade hende selv styre det og gør det stille og roligt, så hun ikke bliver forskrækket.
At dreje hende rundt og rundt, lege fjolleleg, hvor hun drejes, vugges, vendes rundt osv. er også en rigtig god idé. Gør det både med åbne og med lukkede øjne og vær parat til at holde hende, så hun ikke falder og slår sig.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske