Svar: Søvn søvn, åh giv mig søvn
1. februar 2009
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Det er altid frustrerende når børn vågner om natten og ikke vil sove og man selv er enormt træt og bare har allermest lyst til at give den flaske - fordi man ved det virker. Det bliver naturligvis så endnu mere frustrerende, når andre så kan få barnet til at sove, og jeg kan godt forstå du føler det opgivende :o)
Er Lauge hos sin far i weekenden eller også til hverdag? Ellers så kunne dette jo spille ind. Lauge er naturligt mere træt efter en lang dag i dagplejen og falder derfor naturligt hurtigere i søvn om aftenen og kan ikke holdes sig vågen til kl. 20 .. Han bliver også ekstra træt, hvis han nogle aftener hos sig far sover sent og andre nætter hos sin mor, skal tidligt op og igang. Det er meget svært at skifte søvntider, når man er 16 måneder gamle, de fleste børn trives bedst med samme tider uanset om det er hverdag eller weekend :o)
Men når alt dette er sagt, så lyder det jo som om at Lauge vågner fordi han er sulten og at du derfor skal arbejde på at få lidt mere mad i ham. Du skriver selv at det gik fint med at undvære flasken, da han spiste aftensmad, men efter han ikke spiser særlig meget om aftenen, så vågner ham om natten .. Det lyder altså som alfa omega at få mere mad i drengen både dag og aften, så han ikke behøver søge sin flaske om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød med mælk, mælk af kop (letmælk)
Formiddag: Bolle med smør, lidt ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og meget gerne rester fra aftensmaden. Det kan være kogte grøntsager, kyllingelår, en pølse, lidt lunede kogte pastaskruer, en frikadelle osv. Det er en god idé at servere lidt grøntsager til frokost hver dag. Vand af kop.
Eftermiddag: Yoghurt med rugbrødsdrys, müsli eller lignende, en bolle med smør og ost, frisk frugt eller bær, vand af kop.
Sen eftermiddag: En tallerken med lidt forskelligt grønt, som han kan spise lidt af efter lyst. Mange børn er sultne her og grøntsager (rød peberfrugt, majs, tomat, agurk, avokado og lignende) glider ofte lettere ned her end om aftenen, hvor han er mere træt.
Aften: Det samme som du spiser. Hvis han er træt om aftenen og ikke kan overskue maden, så hjælp ham med at mose kartoflerne og lidt sovs med gaflen og få dette og lad ham så selv spise kødet. Find balancen mellem at hjælpe ham, hvis han er træt og lade ham spise selv, hvis han vil det. Der skal således være mad som er moset lidt og mad som er i stykker. Han kan selv spise med både ske og gaffel med den alder han har, men tit vil han måske stadig foretrække at bruge fingrene...
Kommes i bad, får nattøj på osv. og så synes jeg du skal give ham en portion grød. Her er han sikkert så træt, at han vil synes det er dejligt at du mader ham, så bliver han fyldt op og er godt mæt inden han skal sove. En banan og en kop lun mælk kan også nogle gange gøre det. Det vigtigste er at han ikke går for sulten i seng, netop for at undgå at han vågner om natten.
Puttes til natten ligesom nu. Giv ham evt. en drypfri kop ved eller i sengen, så han kan tage sig en tår vand, hvis han vågner i løbet af natten og er tørstig.
Ovenstående madplan skulle også meget gerne hjælpe lidt på Lauges mave. Det er vigtigt at hans mave fungerer, da det også spiller ind på appetitten, hvis han har tendens til forstoppelse, så har han ikke lyst til at spise særlig meget. Det er en god idé fortsat at koge hans grøntsager og du må også gerne give ham fiberrigt brød, så maven har noget at arbejde med samt frugt og bær i løbet af dagen, som nævnt i planen. Og så masser af væske (vand), det er vigtigt.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske