Svar: Antal amninger, mad og siddetid
22. februar 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er godt at I har fået en henvisning, det lyder fornuftigt at få jeres datter set af en børnelæge og få afklaret hvorvidt hun kan have mælkeallergi eller ej. Det er jo vigtigt ikke at have hende på speciel diæt, hvis ikke det er nødvendigt :o)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen normalt trives med amning ca 4 gange dagligt, ofte vil disse amninger ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at det er amningerne inden formiddagslur og om eftermiddagen der forsvinder først. I stedet kan barnet på disse tidspunkter tilbydes lidt frugt, frugtmos eller lidt grød og så vand af kop.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes
Morgen 7-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-10: Tilbydes frisk frugt i hånden, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at gnave i selv. Vand af kop. Hvis I synes hun er parat til rugbrødshapsere må I gerne give hende lidt her, men hun skal have grøntsagsmosen ved siden af stadigvæk.
Ammes og puttes til lur 13-14
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden, frugtmos og kan her også tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos alt efter hvor sulten hun virker. Ikke så meget at det mætter hende så hun ikke spiser aftensmad, men nok til at hun ikke behøver brystet ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får stille og roligt mere og mere af jeres mad, - ris med lidt sovs, kogte grøntsager, kartoffelbåde og lignende at gnave i selv ved siden af mosen. Forsøg også med indmaden af en frikadelle osv. for at øve 'mad med bid i' lidt mere. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Med hensyn til nedskæring af amning, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 amninger dagligt - ofte vil disse ligge tidlig morgen, aften og sen aften og omkring 10 måneders alderen skæres yderligere ned til to amninger. De vil ofte ligge enten aften og sen aften eller aften og tidlig morgen. Omkring 12 måneders alderen ammer man ca 1 gang i døgnet og det kan man gøre så længe både mor og barn har det godt med det :o)
Der er absolut ingen problemer i at I har givet jeres datter mme og fedtstof i grød og mos. At hun har fået det ekstra næring er helt fint og ikke noget I skal bekymre jer unødigt om. Hendes dejlige elastikker skyldes sandsynligvis din modermælk, som lyder til at være rigtig god og nærende. Du kan lave grød og mos udelukkende på modermælkserstatning, men kan også lave det med fedtstof. Bruger man kun mme, så behøver man ikke yderligere fedtstof, bruger man sødmælk (ikke relevant for jer) eller modermælk, så er det vigtigt med ekstra fedstof.
En normal portion ligger ofte på 1-2 dl. så det du beskriver lyder rigtig fint og det er rigtig godt, at hun lyder til at sige til og fra selv. Nogle gange spiser hun lidt mere, andre gange mindre og det er helt fint at lade hende regulere det.
Jeg kan godt forstå du synes det er svært at finde på mad uden mælk, men de fleste ting kan godt laves uden. Hvis du skal bage, så er det en god idé at udskifte smør og almindelig margarine med mælkefri margarine eller olie og mælk kan også ofte udskiftes med vand eller som du - brug Nutramigen.
Grøntsagsmos behøver ikke tilsætning af mælk, du kan bruge Nutramigen hvis det skal være en lidt mere lind mos, men ellers bliver mosen ofte tyk af bare at blive blendet. Du kan bruge grøntsagsvand til at finde den rette konsistens og kan også krydre med lidt bouillon eller lignende, så I på den måde fortsat kan spise lidt det samme.
Det er dejligt at jeres datter er glad for at ligge på maven og det er vigtigt at I fortsat lægger hende på maven hver dag. Det er fra maveliggende stilling at hun lærer at kravle og bevæge sig mere og mere rundt, så det er vigtigt. Men når det er sagt, så lyder det også som om at hun er en stærk pige og du fortæller at hun sidder med rank ryg både i høj stol og på gulvet. Det lyder derfor som om at det også vil være dejlig for hende at få lov til at sidde lidt i løbet af dagen og det må hun naturligvis gerne. Det er altid svært at finde balance, hvor meget er for meget, - prøv at variere i løbet af dagen, så hun som sagt stadig bliver lagt på maven, får lov til at hoppe på jeres skød og generelt bruger sig selv fysisk og lad hende så også sidde og lege lidt selv en gang imellem, når hun nu sidder så fint :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende og det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske