Svar: Kamillete
23. februar 2009
Alder:
0 mdr.
Kære uforstående farmor
Kamillete er naturligvis ikke giftigt for små børn. Det er dog sådan at der ikke er noget næring i kamillete, kogt vand og lignende og der er altid en risiko for at små børn ikke indtager mælk nok, hvis de tilbydes kamillete. Et for lille indtag af mælk betyder naturligvis noget for barnets udvikling og trivsel.
Et lille nyfødt barns mavesæk rummer i de første dag kun ca. 7ml og det bør derfor være den vigtige og nærende råmælk barnet tilbydes. I takt med at mælken løber til og barnet får mere og mere at spise, så rummer mavesækken naturligvis større og større mængder, men barnet har også behov for rigtig meget mælk for at få sit behov dækket. Man siger at døgnbehovet for mælk er 1/6 af barnets vægt. Det vil sige at et barn der vejer f.eks. 3600g vil have behov for ca. 600ml mælk i døgnet, - dette ofte fordelt på 6-8 måltider. Går man så ind og tilbyder barnet kamillete og giver f.eks 100ml enten på en gang eller fordi man giver 25 ml flere gange i løbet af dagen, så vil det meget hurtigt komme til at fylde rigtig meget i forhold til barnets mælkebehov og dermed optage pladsen for den nærende mælk …
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor gammelt dit barnebarn er, men hvis dit barnebarn ikke tager nok på, så kan det være en af årsagerne til at din svigerdatter har fået at vide, at hun ikke må give kamillete, men at barnet skal have rigtig mælk. Årsagen kan også være at man skønner det nødvendigt at sætte mælkeproduktionen hos mor op og netop ved at få barnet hyppigere til brystet øges mælkemængden. Jo mere flaske, kamillete, modermælkserstatning osv. barnet tilbydes – jo mindre mælk vil hun som mor producere.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål.
Fortsat held og lykke med den lille :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske