Svar: Væk fra natflaske
23. februar 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Carolines mor
Dejligt at høre at I venter en lille ny til sommer - stort tillykke med det :o)
Det er vigtigt at I sikrer jer at Caroline ikke er sulten, når hun skal i seng. Derfor kan I indføre en godnatgrød som en del af ritualet inden hun skal sove eller hun kan få f.eks. en kop mælk og en banan. Der er nogle stoffer i banan som får hende til at slappe af og giver ro samtidig med at den lune mælk i koppen jo er noget hun kender og er glad for.
Man kan prøve at skære ned på mængden i flasken, så hun får mindre og mindre, men ofte giver det stor frustration - det er dog et forsøg værd og så må I se hvad der sker. Ellers handler det ofte om at tage hende med i processen.
På et tidspunkt skal flaskesutterne udskiftes, de bliver mørnede, klistrede, ødelagte og dur ikke mere. Tag Caroline med i udsmidningen af disse og fortæl hende så at nu er det slut, nu skal de smides ud, de dur ikke mere. Brug generelt "slut" som en del af dagligdagen - når bogen klappes sammen er historien slut, når maden er spist og tallerkenen er tom, så er det slut, der er ikke mere mad, når mælkekartonen på bordet er tom, så er der ikke mere mælk osv.
Overfør samme Slut' og gestikuleren til flasken, der er ikke mere flaske, flaskesutterne og dermed flasken dur ikke, det er slut. Vi hende den, fortæl hende at det er slut og sørg så for at skraldespanden er tømt, så hun ikke går i den for lede efter flaskesutten som I smed ud tidligere. Tilbyd hende så alternativet mælk og banan og se om ikke det vil være okay i mangel af bedre :o)
Rigtig meget held og lykke med det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske