Brev:
Fisk, fedtstof og kalktilskud
23. februar 2009
Alder:
14 mdr.
Fisk, fedtstof og kalktilskud
Hej Helen
Har lige brug for din vurdering af et par ting.
Josefine er meget glad for skalddyr, fisk og fiskepålæg.
Hun får fisk - alle typer,4-5 gange om ugen til et af sine måltider. Jeg tænker lidt på om hun kan få for meget, i forhold til tungmetaller oa.
Hun får naturligvis også andet kød, men vi spiser generelt meget fisk herhjemme, så det præger selvfølgelig hendes mad.
Hver dag får de varm mad i vuggestuen, en dag om ugen er der fisk, men ellers får hun så andre kødtyper der.
Noget andet er at hun simpelthen bare elsker røget fisk, fx ørredfilet, hellefisk og også marinerede sild i alle afskygninger. Vi begrænser dette lidt, men hun får stadig disse typer mindst 1 gange ugtl. Kan hun få det, eller er der for meget salt/sukker i den slags fisk.
Desuden er jeg lidt i tvivl mht fedtstof i maden, mælketyper olign. Nogen anbefaler skummetmælk fra 1års alderen, andre sød og let mælk. Josefine drikker ikke særlig meget mælk, men vi laver hendes morgengrød på sødmælk. Hun får vel mellem 2 og 300 ml dgl (samt ekstra kalk)
Hvilken slags mælk er bedst for hende ?
Hun får kosttilskud i form af eyeq (2 tsk dgl) og smørklat på morgengrøden. Desuden får hun smør på brødet. Er igen i tvivl - skal man spare på fedtet, eller fortsat give hende fx smørklat på grød ?
Hun er jo ikke en stor pige Vejer ca 10 kg og er ca 78 cm lang
Hun er nu 14 mdr - korrigeret og udvikler sig helt som hun skal.
Sidste spørgsmål -
Da hun jo ikke spiser de 500 ml mælkeprodukter dgl., giver vi hende kalktilskud. Det har været et værre mas at finde nogen piller hun ville have - vi knuser dem. Først købte jeg børnevitamin med ekstra kalk. Dem ville hun slet ikke spise, hverken i grød eller noget, De findes kun med diverse frugtsmag - eller cola ...!!
Så købte jeg almindelig kalktilskud, de glider jo ned med grøden, men hun skal have 3 store piller (knust) hver dag iflg. indlægssedlen, så hendes grød smager faktisk lidt af kridt ..
Det jeg ikke forstår er at det samme kalktilskud kan fylde så lidt i en multivitaminpille, når der skal 3 store hestepiller til af en andet produkt?
Kan du anbefale noget kalktilskud, uden cola, hindbær eller tuttifruttismag (...!!), eller andet ?
Det var vist alt for nu
De bedste hilsner Josefine og co