Brev:
Dreng og konflikter
23. februar 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Dreng og konflikter
Hej Helen
Nu skriver jeg til dig igen, for at få lidt sparring. Der er nu gået et par måneder siden sidst, og min søn trives meget bedre i børnehaven - er stadig forsigtig, men glad og tilpas. Den magiske kur var såmænd en fast vinkeven om morgenen, jeg fik overtalt en af pædagogerne til det, og nu går det som sagt meget bedre.
Det har også givet meget mere ro på herhjemme, og væsentligt færre konflikter. Der er dog stadig nogle ting, som jeg gerne vil høre lidt om. Han har stadig nogle udvalgte områder, hvor der altid opstår konflikter.
Det drejer sig om tøj af - og på. Han er nu godt tre år, og kan jo de fleste ting selv - men vil i nogle tilfælde ikke. Jeg prøver at gøre det på samme måde hver dag – kalder på ham når jeg har været i bad, og så kan vi klæde os på samtidig. Men der skal megen insisteren til fra min side, og megen hyl eller brok fra hans side, før det endelig kommer på. Jeg prøver at skabe en god stemning, være klar i formuleringerne mm, men vi ”sitter lisom fast”… Inden vi startede på denne model klædte jeg ham på og det gider han heller ikke… Jeg vil naturligvis gerne hjælpe med det, der er svært, fx blusen, men synes generelt godt at man kan forlange at han skal selv, når han nu godt kan – især ville det være rart inden lillebror kommer i juni ;o)
Hvad tror du, det drejer sig om? Magtkamp, for store krav, eller??? Har du nogen gode forslag til hvordan jeg kan ændre på denne kedelige gentagelse? Generelt har vi et meget tæt og kærligt forhold, og bruger meget tid sammen. Han er god til at tale, sætte ord på føleleser, kærlig, god til at lege, god til at hjælpe med alt mellem himmel og jord herhjemme, og elsker at være med rundt ved familie og venner. Så det er sådan set ”bare” det, som tit føles som en kamp mellem viljer i forskellige situationer. Helt alderssvarende, ved jeg, men i de strenge perioder, hvor det spreder sig til mange situationer, er det hårdt, og det føles bare så ukonstruktivt.
Hans far er bedre til at skære igennem ved ham, og har generelt ikke de store problemer med ham. Omvendt tilbringer de heller ikke nær så meget tid sammen, så der ligger en del af forklaringen nok. Nogle gange tænker jeg bare på, om jeg ikke er tydelig nok, andre gange om jeg stiller for store krav og er for streng. Håber, at du kan forstå min forvirrede tankerække ;0)
Derudover ville jeg bare lige høre, om du har nogle specielle tanker med opdragelse, voksenroller og samvær, når det gælder drengebørn. Nu venter jeg jo endnu en af slagsen, og vil bare så gerne skabe nogle gode rammer for dem.
Glæder mig til dit input,
Med venlig hilsen
Den forvirrede mor