Svar: Børnehavestart - 3 år
23. februar 2009
Alder:
3 år
Kære Signes mor
Der er ingen tvivl om at det for Signe har været en stor omvæltning at skulle starte i børnehave. Det kræver enorme ressourcer at skulle forholde sig til et nyt sted, finde ud af andre regler, rutiner, lege, lære børnene og de voksne at kende osv. og hun er kun lige begyndt på dette. Du kender fra dig selv, hvordan det er at skulle starte på en ny arbejdsplads, det tager tid og når vi som voksne kan synes det er hårdt, hvordan er det så ikke for børn, som har sværere ved at spørge sig for ...
Jeg oplever ofte at børn kan have en lidt 'forsinket reaktion'. Ofte går det rigtig godt i starten og forældre fortæller at indkøringen er bare gået over al forventning, hun smilede, vinkede osv. når vi gik - der var ingen problemer. Men når der er gået måske 3-4 uger, så er det præcis som I skriver, som om at det pludselig går op for barnet at nu er det virkelighed og så kommer der en reaktion, som godt kan vare nogle uger. Det går op for barnet at der ikke er tale om et midlertidigt ophold, det er hver dag og så bliver barnet naturligt mere morsyg, tryghedssøgende, pylret, virker træt, har svært ved at give slip, sover måske dårligt, pjevser derhjemme osv.
Selvom jeres datter er glad for børnehaven, legene, stedet, de andre børn, voksne osv. så er hverdagen naturligt ikke kun sjov mere. Hun oplever også mere modstand end hun gjorde i starten. Der er andre regler der skal følges end hun er vant til, der stilles andre krav til hende, de andre børn har også regler og børn kan i børnehavealderen være ret hårde mod hinanden "vi gider ikke lege med dig", "du må ikke være med" eller "du må kun være med hvis du vil lege hund". Sådanne ting skal hun lærer at agere i og det er hårdt for en 'nybegynder' :o)
Jeg synes det er en god idé, hvis I besøger dagplejen på et tidspunkt, hvor I føler det er passende. Det er helt naturligt at hun savner stedet og gerne vil tilbage og naturligvis må hun komme forbi og sige hej og fortælle dagplejer om hvad hun oplever det nye sted. Hun vil sikkert også fornemme at dagplejen ikke mere er for hende - der vil jo være små børn, nye børn og ikke nogen hun kender og kan lege med - så også der vil hverdagen være lidt ændret fra det hun kendte.
I må også gerne tale med hende om dagplejen, hvis og når hun selv nævner det, så tal med hende om det som noget helt naturligt - ligesom I også selv ville tale om jeres tidligere arbejdsplads.
Så en lidt svær periode I lige nu skal igennem og naturligvis ikke bedret af sygdom, vinterferie osv. Men trods alt en periode og det bliver godt igen :o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske