Brev:
Mad og mangel på søvn
24. februar 2009
Alder:
9 mdr.
Mad og mangel på søvn
Hej Helen.
Mange tak for dit svar på mit seneste spørgsmål. Vi har stadig nogle problemer, som jeg håber du kan hjælpe med.
Vores situation har desværre ikke ændret sig så meget den sidste halvanden måned. Christian er stadig meget vågen om natten og vi er ret så desperate og frustrerede efterhånden.
Han vågner og bliver ammet kl ca 22/23 og sover oftest videre med det samme. Men mange aftener er han meget vågen på dette tidspunkt, hvilket gentager sig kl 2 (hvor han evt. får lidt vand af kop), hvor han er meget utilfreds og græder meget, oftest i op til 2 timer.. Senariet kan også være, at han først vågner kl 4, men hvor han også er dybt ulykkelig i 2 timer.
Umiddelbart tænker jeg, at kl. 4 er for tidligt til morgenamning? Hvad siger du?
Vi forsøger i hvert fald at trække den til tidligst kl 5. Så dvs, at det er farmand, der går ind kl 4 og trøster og evt giver vand af kop. Men kan det virkelig være rigtigt, at han ikke sover igennem endnu, selvom han nu er 9 måneder?
Hans rytme ser ca således ud nu:
kl 5/6: ammes
kl 730/8: 1-2 dl grød med frisk revet frugt
kl ca 930: puttes til formiddagslur
kl ca 1030/11: 1 dl tykmælk med frisk blød frugt i små stykker + en skorpe eller tilsvarende + vand af kop
kl ca 12/1230: 2 små stk. rugbrødshapsere, ca 1½ dl grøntsagsmos (inkl lidt kød/fisk ell lign) + vand af kop (drikker ca 1 dl)
kl ca 1330: Puttes til eftermiddagslur og sover alt mellem 45 min og 2½ timer.
Eftermiddag: 1-1½ dl grød med frisk frugt + vand af kop + en skorpe eller tilsvarende.
kl 18: Aftensmad. Han får stadig grøntsagsmos som base, men med mere af vores mad i.
Kl ca 19/1930: Ammes og lægges over i sengen.
kl ca 22/23 sen aften amning
og så starter natteroderiet... :o)
Han får desuden vand uden for måltiderne.
Men får han ikke nok mad?
Det virker som om jeg har rigeligt med mælk til de ovenstående amninger. Nogle dage har han også fået lidt mælk, inden han puttes til eftermiddagsluren, hvis han ikke har spist så meget til frokost.
Hvor lang tid skal jeg opretholde amningerne? Og hvornår behøver jeg ikke tilsætte modermælkserstatning i grøden og mosen?
Vi har nogle problemer med at få ham til at spise rugbrødshapsere og fingermad i det hele taget.
Jeg har været lidt tilbageholdende med at give ham fingermad, især i starten, fordi jeg har været så bange for, at han skulle få det galt i halsen.
Vi har forsøgt med agurkestave (skal skrællen blive på eller af?) og små stykke kogte grøntsager, ærter, rugbrødshapsere etc. Men han stikker bare pegefingeren i det og maser det eller smider det på gulvet. Så der er ikke rigtig noget af det, som han forsøger at spise.
Hvor "groft" skal konsistensen på maden være nu?
Du har før skrevet, at vi kan give ham en bolle til mellemmåltid. Hvilken type og hvor store stykker?
Må/kan han godt sidde med en halv bolle selv?
Det skal lige siges, at Christian vejer 11 kg og er 75 cm lang. Han begyndte at kravle for halvanden uge siden. Han er en meget glad og nysgerrig dreng, med fuld fart på i løbet af dagen... tja og natten med, jo også..
Ang. natteroderiet:
Jeg er gået tilbage til at amme ham til natten på hans værelse (dog med lyset tændt), for hvis jeg ammer ham i stuen og først bærer ham op derefter, kan han ikke finde ro og vi ender med at bruge op til 2 timer på at putte ham, da han bliver dybt ulykkelig når vi går ud af rummet.
Skal vi lade være med at tage ham op, når han er kommet i seng, selvom han er dybt ulykkelig? (Jeg tror mit moderhjerte vil have svært ved at lade ham ligge, men hvis det er det der skal til....)
Både når vi putter ham og når han vågner om natten, forsøger vi stadig først, meget tålmodigt, med at sige shhhyyy eller tilsvarende, men det beroliger ham slet ikke. Heller ikke at lægge en hånd på maven og ae ham blidt. Det er først når han tages op, at han - måske - falder til ro.
Han bruger stadig ikke sut. Han har både nusseklude og en lille bamse i sengen, men han er ret ligeglade med dem...
Han er også svær at få til at falde i søvn i barnevognen i løbet af dagen og der kan gå op til 45 min før han sover....
I øvrigt, Christian får behandling for reflux og hans seng (og barnevogn) er hævet i hovedenden.
Jeg håber du kan hjælpe os igen og ikke helt har fået åndenød over mit lange brev.. :o)
Mange hilsener
Marianne