Svar: Fantasi og pottetræning
24. februar 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Linda
Det er dejligt at din datter er så kvik og udvikler sig så meget :o)
At have usynlige venner er meget normalt hos børn. Det kan være usynlige menneskevenner eller usynlige dyrevenner og det er ikke tegn på noget unormalt, snarere tegn på at barnet har en god fantasi.
Ofte vil den usynlige ven være lidt mere en ballademager end barnet selv. Det vil ofte være den usynlige ven der har været fræk, hvis barnet har gjort noget det ikke må. Førhen i tiden var det lidt tabubelagt, hvis ens barn havde en usynlig ven. Man mente at det var unormalt eller kun skete for børn, som manglede kontakt og var ensomme. I dag ved vi at sådan hænger det ikke sammen og det bliver mere og mere almindeligt at tale om at børn har denne fantasi. Måske har du hørt Sebastian Klein i børnetimen fortælle om sin usynlige ven Anton?
De fleste børn har usynlige venner i børnehavealderen og din datter er derfor lidt ung til at danne sådanne fantasier. Det er sandsynligvis også derfor hun nogle gange bliver bange og har svært ved at forholde sig til, hvad der reelt er fantasi og hvad der er virkelighed. I princippet er det fint nok at lege med på barnets fantasi, men netop fordi din datter ikke er ældre end hun er, så skal du naturligvis forsøge at finde balancen hvor hun på den ene side mødes og anerkendes og I dækker bord til dinosaurusen og næste dag fortæller hende "Pippi er ikke ved bordet, det er en leg".
I netop tilfældet med hundende - både Pippi og den hund som dagplejer passede, så ville det nok have været rigtig godt, at have vist hende hunden, så hun kunne se at den rent faktisk var der og så hun ikke kun kunne høre den, ligesom I kunne følge Pippi i sin kurv "nu ligger hun der, så kan hun ikke bide dig i tæerne..". Altså på den måde have holdt hende til virkeligheden og været meget konkret.
Ellers er det godt som du gør, forsøger at forklare og fortælle, læser bøger sammen med hende - Anton Åberg har f.eks. også en usynlig ven og på den måde forsøger at berolige hende.
I forhold til pottetræning, så synes jeg det lyder som om at I er stille og roligt på vej og jeg synes ikke du skal forcere noget. Vent til sommer, hvor hun kan rende rundt i et par små trusser i haven og naturligt vil blive mere opmærksom på hvad der sker, hvordan hun selv virker. Om sommeren er det også betydeligt lettere at nå på toilettet og have succes med det, end det er om vinteren, hvor man har meget mere tøj på.
Renlighed har tre faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.
Et andet godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hendes blære rent fysiologisk er i stand til at 'holde sig'.
Så giv det lidt tid, lad endelig være med at presse hende for meget. Jeg ved fra dine tidligere breve at der sker meget i jeres familie i forvejen i øjeblikket - skilsmisse, flytning osv. så at træne renlighed nu er for mig at se ikke nogen god idé. Ro på og så kommer det stille og roligt til sommer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske