Svar: Mad nok? - 5 mdr.
23. april 2004
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Din søn er desværre nok for gammel til at du kan bruge tommelfingerreglen med 1/6 af hans vægt svarer til mælkebehovet.
Når man ammer, er det jo altid svært at vide, hvor meget barnet egentlig får, men hvis jeres søn trives, virker glad og tilfreds og naturligvis har fine våde bleer (gerne 5-6 stykker dagligt), så må I gå ud fra at han får, hvad han har behov for.
Det er rigtigt at han ikke har taget så meget på de sidste gange han er blevet vejet, men det kan godt hænge sammen med at han er blevet ældre og dermed mere mobil/rører sig mere. Samenholdt med at han dog vågner meget om natten og sover uroligt, så kan det dog godt være en god idé at I forsøger at give ham lidt ekstra mad.
Det betyder ikke så meget, hvis han ikke spiser store portioner. Hellere give ham lidt, men tit.
Sover han mellem kl 7 og 11, hvor de to måltider ligger, ellers kunne du evt. forsøge at give ham lidt grød + bryst/flaske om morgen og igen ved 11 tiden. Du kan også vælge at give endnu en portion grød kl 13.30. Som jeg læser dit brev, så virker din søn måske lidt sulten (pga uroen) og umiddelbart så går det lidt længe imellem grødmåltidet kl 11 og mosmåltidet kl 17.30. Jeg toror det måske vil hjælpe jer at putte et ekstra måltid ind her.
Sammen med grød/mos kan du tilbyde mælk eller vand af kop, men der er heller ikke noget i vejen for at du ammer eller giver flaske i forbindelse med disse måltider. Sålænge han ikke spiser store portioner, gælder det egentlig kun for 'smagsprøver' og udgør derfor ikke et måltid,- så bryst og flaske fortsættes.
Med hensyn til mængden i flasken, så må du tro på at han tager, hvad han har brug for. Mælkemængden i grøden tæller også med i regnskabet.
En plan med tre måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Grød og evt. bryst/flaske
Formiddag: bryst/flaske
Frokost: grød eller kartoffel/grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt bryst/flaske
Eftermiddag: Bryst eller flaske
Aften: Kartoffel/grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. bryst/flaske
Sen aften: Bryst/flaske
Nat: Bryst/flaske
Du kan naturligvis bytte rundt på måltiderne, så det passer til jeres daglige rytme og når din søn er mest vågen og veloplagt.
Nu ved jeg ikke om du laver grøden selv, men det kan være en fordel at forsøge at skifte til en anden form for grød eller at forsøge med købe-grød i stedet for, hvis han har mistet interessen for det han ellers får. Ofte kan det også være en god idé at tilsætte en skefuld frugtmos på grøden, simpelthen fordi det så smager sødt og mange børn vil så hellere spise det.
Det er naturligt at han har behov for mad om natten, så længe han ikke er ældre. Det er meget fint at I hjælper ham med at skifte stilling og finde roen igen, når han vågner. Ud fra din beskrivelse så lyder det, som det helt rigtige at gøre:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske