Brev:
Separationsangst - 11 mdr.
24. februar 2009
Alder:
11 mdr.
Separationsangst - 11 mdr.
Kære Helen,
Jeg har nogle enkelte spørgsmål til dig, omkring min søns udvikling. Han bliver et år i midten af marts, og i en periode på ca. 4 – 6 uger har han virkelig, helt ekstremt, givet udtryk for sin separationsangst.
Jeg kan ikke lave mad, jeg kan ikke gå på toilettet, han leger dårligt med sig selv på gulvet før han skal op til mig, og jeg føler virkelig han hele tiden står op af mit ben når jeg laver noget andet.
Han bliver dybt ulykkelig når jeg ikke leger med ham eller er i nærheden af ham, jeg forsøger virkelig at lege med ham konstant, at kysse og kramme ham, at tage ham op når han kommer hen og bliver ked osv. Osv.
Når vi har gæster eller er ude "hænger" han kun på mig, faderen kan ikke gøre en forskel og min søn vil ikke være hos faderen, vi øver os i, at jeg går og kommer og er væk i noget tid. Han starter i institution i midten af marts.
Men vi får en følelse af vi gør noget forkert, tager ham for tit op osv. Når vi har besøg af andre børn, vil han ikke lege med dem, kun i visse tilfælde hvis jeg sidder på gulvet i nærheden.
Synes perioden er lang og opslidende og jeg kan mærke, at energien daler, og jeg har derfor nogle enkelte spørgsmål til dig:
1) Jeg får dårlig samvittighed når han kommer hen og vil op og bliver dybt ulykkelig. Ved ikke om jeg burde lade ham være og evt. sige ”jeg har set du gerne vil op, men mor laver lige mad” eller sådan noget. Hvad er det bedste i sådanne situationer? For ikke at skade ham i forhold separationsangsten.
2) Hvad kan faderen gøre?
3) Jeg prøver at sætte ham i gang med at lege, hvad kan jeg ellers gøre?
4) Er så kraftigt udtryk for separationsangst ”normalt”?
Mange tak for dine altid gode svar.
Med venlig hilsen
Tina