Svar: Utryg ved aflevering
25. februar 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Lene
Børn græder ofte lidt, når de afleveres og græder igen lidt, når de hentes og man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener vuggestuen og hjemmet mødes.
Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en fremmed pædagog. Når det er en trygt og kendt person, så går det naturligvis bedre, så ved de bedre hvad der skal ske og din datter har i den situation en klar fornemmelse af at du overgiver hende til den anden, der vil tage sig af hende og passe på hende og hjælpe hende, når du ikke er der.
At blive afleveret i institution er svært og at blive afleveret til en man ikke kender og ikke føler sig tryg ved er naturligvis ikke rart. Derfor græder hun når hun bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er hun sandsynligvis glad igen, glad for at være der, være sammen med de andre børn osv. og den nye pædagog viser sig at være okay ..
Oftest så sker det så også at når barnet så hentes igen, ja så kommer en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Da I nu står for at skulle skifte institution, så vil det naturligvis være rigtig godt, hvis I kunne lave en aftale med det nye sted om, at jeres datter så vidt muligt skal have en fast pædagog tilknyttet, en fast person der vinker farvel med hende om morgenen, når du går. Det er vigtigt og giver ro, hvis du ligesom kan aflevere hende i favnen på pædagogen og sige: "Nu passer Hanne på dig" og så går du imens hun er i Hannes favn. Lad være at trække afskeden i langdrag. Din datter vil opleve, at du overgiver hende til Hanne og at du er tryg ved dette og vil vide at nu passer Hanne på hende indtil du kommer igen. På den måde vil I på en god måde få kørt hende ind det nye sted :o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske