Brev:
Røde skamlæber og søvnbehov
25. februar 2009
Alder:
14 mdr.
Røde skamlæber og søvnbehov
Hej igen
Ja - så er vi allerede igen ..
Har lige 2 spørgsmål :
Josefine får af og til temmelig røde skamlæber og slimhinden på indersiden er også rød og hævet. Hun bliver øm og reagerer når hun forsigtigt vaskes dernede.
Jeg plejer at smøre med lidt tjærecreme eller zinksalve, og det hjælper på 1/2 døgn.
Tænker på om det måske kunne være en form for svamp hun døjer med, og om rødmen går længere op og måske kan skade hende.
Det er også svært at vurdere om rødmen kommer indefra, eller om det "bare" er udvendig.
Har drøftet det med lægen ved sidste vacc., men da hun ikke var rød lige den dag, kunne han jo darligt se på det.
Er det "normalt" - lidt ligesom rød numse, og er det ok at behandle det som vi gør, eller skal jeg suse til lægen næste gang der er rødme ?
Desuden er jeg lidt usikker på om Josefines søvnrytme om dagen er ok. Hun har altid sovet 2 gange om dagen ca 2-2.5 time ialt.
Nogengange har hun ovenikøbet taget en "sidst på eftermiddagen skraber" på ca 30 min.
Den sidste tid er lurene blevet meget kortere, og hun har nogle dage kun taget 20 min formiddag og 45-60 min eftermiddag.
Hun har hele tiden kunnet puttes ved 20-tiden, uden de helt store problemer, og sover til ca 06-06.30, afbrudt at en flaske vælling - sovende, kl 23, og måske en sut i løbet af natten.
Efter hun er starten i vuggestue har hendes søvnmønster ændret sig meget om dagen, og i perioder har hun kun sovet 2 gange 20 min på en hel dag, men er ikke mere træt end ellers i de vågne timer, ud over at hun kommer en halv time tidligere i seng på de dage.
Efter samråd med pædagogerne har vi droppet formiddagsluren, og hun bliver nu lagt lige omkring middag, og sover ml 1 og 2 timer.
Hun er så træt at hun omgående dejser om når de lægger hende, og under søvnen græder hun flere gange, hvor de så må trille lidt med barnevognen, og som regel falder hun igen i søvn.
Nogle gange græder hun rigtig meget, og hun kommer så op.
Hun har aldrig grædt i søvnen herhjemme, eller sovet uroligt, medmindre hun har været syg.
Grunden til vi lavede om på søvnen om dagen, var at hun ofte kun sov 10-20 min formiddag og 20-40 min efter middag, og meget gråd og protest når hun skulle lægges.
Det ser ud til at fungere bedre med kun een lur om dagen, og så af og til 1/2-1 time sen eftermiddag herhjemme, men jeg er meget i tvivl om hun kan nøjes med den ene lur i vuggestuen, og om hun kan nå at koble af de dage hvor hun reelt kun sover 1 1/2 time sammenlagt hele dagen - dem blive der desværre flere og flere af.
Hun trives fint i vuggestuen, og er også glad herhjemme, sover og spiser godt og virker ikke overstimuleret eller noget, men tænker alligevel på om det er grunden til hun ikke kan sove så meget mere og er blevet så grædende i søvnen om dagen.
Hun har ikke været sansesart, på trods af den tidlige fødsel, med reaktioner som gråd og uro, men måske er hendes søvnmønster der hvor hun reagerer på mange stimuli, som der jo er når man er ny i vuggestuen.
Ja - så blev det igen en laaang smøre herfra ...
Tak for altid brugbare og velovervejede svar
Det bedste hilsner Josefine og co