Svar: Søvn og skemad
25. februar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Jeg synes det vil være en rigtig god idé at introducere et 3 skemåltid for din dreng, både fordi det vil være bedre for ham at spise 1 dl. 3 gange dagligt efterfulgt af mælk end at tilbyde ham 1½ dl. 2 gange dagligt og han så skal efterspørge mælken om natten, - men også fordi de 3 måltider dagligt måske kan hjælpe jer til en lidt anden rytme for dagen.
Som jeres rytme er nu, så sover din dreng rigtig meget. Han sover morgenlur på 30-45 minutter, middagslur på 2½-3 timer, eftermiddagslur på 2-2½ time og så snupper han ofte også en lille lur hen mod aftenen på måske 20-30 minutter. Sammenlagt sover han altså mellem 5½-6½ time i løbet af dagen. De fleste børn vil i 6 måneders alderen sove mellem 3-4 timer sammenlagt på en hel dag og din dreng sover faktisk det dobbelte. Selvom han kan høre til de børn, som har et stort søvnbehov, så lyder det for mig som om at det måske netop er fordi han sover så meget, at han har brug for at ligge tæt hos dig med brystet i munden for også at kunne sove om natten ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05.30-06.30: Ammes i mors seng og forsøger her at holde ham lidt mere sovende, så han står knap så tidligt op. Det kommer i takt med at hele dagsrytmen ændres.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, frugtmos (jerntilskud) vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10, sover her 1 time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og hver anden dag kan du også give øllebrød, så han vender sig til smagen af rugbrød. Giv ham også gerne ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk og ligendne, som han kan gnaske i selv, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her et par timer.
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt. 20 minutters tid men ofte vil denne lur kunne springes over omkring 6 måneders alderen. Det er dog ikke sikkert det gælder hos jer, da han jo har et stort søvnbehov :o)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, stille og roligt udgangspunkt i familiens mad, lidt sovs på grøntsagsmosen, indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende moset i grøntsagerne osv. tilbydes igen lidt i hånden at sidde med selv, brødskorper, agurk og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes så han er fyldt godt op til natten og puttes tilbage i sin egen seng.
Sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående tanker og forklaring giver et indblik i hvad der sker hos jer og viser hvordan I kommer videre. Og ja, - hvis du nu vil spørge, hvorvidt du skal vække ham om dagen, så han ikke sover dagen væk, så ja, det vil jeg faktisk mene man skal I jeres tilfælde. Det er vigtigt at han ikke sover 6 timer om dagen, hvis I gerne vil have en sammenhængende nattesøvn :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske