Brev:
Børnehaveskift - 4 år, 11 mdr.
25. februar 2009
Alder:
4 år, 11 mdr.
Børnehaveskift - 4 år, 11 mdr.
Kære Helen,
Vores datter på 4 år går i en børnehave hvor der er og længe har været mange problemer. Især personaleskift og manglende leder. Hun har til sommer 1 år tilbage i børnehaven dvs skal i skole sommeren 2010. Vi har haft kontakt med den børnehave i mange år, begge vores børn har gået i børnehave der og hun har tillige gået i vuggestue der. Derfor har vi holdt ved i "krisetiderne" og hele tiden forsøgt at få det til at fungere.
Men nu er vi ved at nå grænsen. Deres personalesammensætning, deres pædagogiske evner mm er efter min mening ikke optimale. Vi har flere gange forsøgt med nogle tiltag vi ved der ville gøre vores datter godt, og de kan sagtens se det, og gør noget ved det de næste dage, men så falder det hele sammen igen. De er meget lidt initiativrige, og vores datter keder sig - som hun selv siger.
Vi har dog også hele tiden holdt ved, at det var hendes trivsel det drejede sig om og ikke vores opfattelse af institutionen.
Relationerne er ikke ret gode. Hendes bedste kammerater skal i skole til sommer. De øvrige på hendes alder - der er kun 2 andre piger - er hun meget længere fremme end - sagt med børnehavens ord.
Som du nok kan høre er vores tillid til deres arbejde ved at være væk, selv om vi har kæmpet for at fastholde den. Men vi er meget i tvivl om hvorvidt et børnehave-skift vil skade vores datter mere end det vil gavne. Men vi synes dog alligevel at det sidste år i en børnehave også modner børnene meget, og vi har nok ikke tilliden til at de kan give hende de rammer hun skal have.
Vi har informeret børnehaven om at vi overvejer et skift pga de dårlige relationer. De mener jo nærmest det er et overgreb på et barn at skifte, men det er vel også et "overgreb" ikke at tage ansvar og give hende de rette muligheder for at blive skoleklar.
Hun er for det meste glad nok for at komme i børnehave. Men spørger hvornår jeg kan være hos hende hele dage i børnehaven, vil ikke have jeg går om morgenen fordi "hvad skal hun så lave" og siger som sagt at hun keder sig.
Jeg aner ikke hvordan vi skal tackle situationen, hun er selv begyndt at spørge om hun skal i en anden børnehave når hendes venner går ud, og jeg svarer vaklende. (Hun kender til andre der har lavet et skift det sidste år). Jeg tror hun vil reagere negativt hvis jeg siger ja, for hun kender jo kun til hendes børnehave, og ved ikke at der muligvis kan findes noget der er bedre til hende. Så der er det jo kun os der kan tage ansvar.
Hvordan er din holdning til dette? Skal vi bide alle observationer i os og slæbe os igennem det sidste år i børnehaven, men hvor hun så bliver et sted hun kender, eller skal vi tage skridtet og tro på at hun klarer sådan et skift?
Kærlig hilsen
Mig